Танците: комуникация чрез красота, изящество и лукс

Златин Костов

Електронно научно списание „Реторика и комуникации“, бр. 22, април 2016 г. http://rhetoric.bg/

Абстракт: В статията се представя информация, свързана с комуникацията при организиране и провеждане на фестивали и състезания за бални и латино-американски танци, както и информация за обучението на треньори по танци.

Ключови думи: танци, комуникация, обучение, състезания.

Dance: communication through beauty, grace and luxery

Zlatin Kostov

Abstract: The article presents information related to communication, organization and conduct of festivals and competitions for Вallroom and Latin dances as well as information on training and trainers of dances.

Keywords: dance, communication, training, competitions.

Танците традиционно се възприемат като начин или средство за отмора, за забавление, за създаване на контакти и за обогатяване с положителни емоции. Те са и начин за поддържане на много добро физическо състояние, както и за развиване на хармонично тяло.

Всъщност танците представляват и специфичен вид комуникация между тези, които танцуват.

Интеркултурната комуникация е неизменна част от танците, известно е, че румбата и ча-ча-ча идват от Куба и носят атмосферата, ритъма, екзотиката на това място. Бразилия се сочи като родина на самбата, пасо добле се асоциацира с испанските фестивални традиции и борбите с бикове, валсът съдържа романтиката на баловете във Виена, джайвът е своеобразна смесица между различни американски суингови танци.

Състезанията по танци се появяват и започват да добиват популярност в Европа в началото на 20. век. През 1907 г. Ница е домакин на първия световен шампионат по танго. По-късно Великобритания придобива лиценза за организиране на такива състезания, които постепенно започват да се превръщат в културни събития с все по-широко участие на танцови двойки от цяла Европа. На мода заедно с тангото излизат бавният валс, фокстротът, румбата и самбата. Красотата на музиката за тези танци, естетиката на движенията, хореографията и костюмите им очарова европейците и ги превръща в любимо средство за комуникация и специфична форма на културния им живот.

По времето на кралица Виктория в английското общество се създават традиции и по отношение на танците. Преди да бъдат въведени в обществото дамите задължително преминават обучение по танци, осъществявано от танцови учители – членове на Имперското общество на учителите по танци, което съществува и днес, вече повече от век. Членството в това общество се приема за особено престижно и е гаранция за класата на танцовите педагози и качеството на обучението. През 1924 г. към Имперското общество на учителите по танци се създава Комитет по бални танци. Той изпълнява мисията да канонизира и съхранява традициите, свързани с балните танци, за следващите поколения. Постепенно изпълнението на тези танци на баловете, започва да се обособява като самостоятелно светско събитие с културен и състезателен характер. Така състезателното танцуване на европейските и латино-американски бални танци разширява своята популярност сред младите хора и се превръща в тяхно любимо занимание, удовлетворяващо естествения им стремеж за състезателна изява и общуване чрез изкуството на танца. В края на 20. век състезателното изпълнение на тези танци започва да се популяризира и под формата на нов артистичен вид спорт – спортни танци.

Неотслабващата популярност и привлекателност на тези танци, както и тяхното непрекъснато развитие са свързани, от една страна, с непреходните стойности на музиката, на която те се изпълняват, а от друга с хармоничната връзката между характера на музиката и движенията на партньорите в танцовата двойка, както и с неповторимите емоции, които те предизвикват в изпълнителите и публиката. Съпреживяването и потапянето в изкуството им включва и познанието на същността им като уникален европейски танцов жанр и съотнасянето му към традиции, ритуали, начин на живот и фолклор и на други народи от други континенти. Изпълнението на състезателните бални танци изисква състояние на духа, в което чрез своето изкуство танцьорите в танцовата двойка отразяват цялата палитра от отношения между мъжа и жената – от веселостта при ухажването до рафинираността и джентълменската галантност.

В комуникационен план състезателните бални танци имат и друга страна. Високата им популярност, международната стандартизация на техниката им и универсалността на танцовия им език и послание води до създаването в цял свят на различни видове организации и асоциации на занимаващите се с тях под една или друга форма – танцьори-любители, състезатели-аматьори, състезатели-професионалисти, танцови инструктори, учители, треньори, както и организатори на фестивали, състезания и шампионати. В момента двете основни международни танцови организации, които развиват и популяризират тези танци в света, са Световният Съвет по Танци (WDC) и Световната Федерация по Спортни Танци (WDSF). WDC поставя акцента в развитието им върху съхраняване на общодостъпността и универсалността на изявата в тези танци – социална, културна, образователна, рекреативна и състезателна, докато WDSF ги популяризира и развива изключително като вид спорт – спортни танци, заниманията с който са строго регламентирани и регулирани в съответствие с изискванията на МОК, с основна цел включването им в програмата на Олимпийските игри.

През 1995 г. от обединението на клубовете в България, развиващи до този момент състезателните бални танци в системата на културата у нас, се създава Българска Федерация по спортни танци (БФСТ), като по този начин тяхното основно популяризиране и регламентиране преминава към системата на спорта и БФСТ става член на WDSF. През 1998 г. се създава и Българска асоциация на професионалистите по спортни танци (БАПСТ, преименувана по-късно в БПТА – Българска професионална танцова асоциация), която от 2005 г. е редовен член на WDC. Легитимирането, разпознаваемостта и международното признание за достиженията на България в развитието на тези танци у нас идват и чрез тези членства. Всяка от двете организации – БФСТ и БПТА, и нейните членове полагат дългогодишни усилия за увеличаването на популярността на заниманията с тези танци сред всички слоеве и възрастови групи на българското общество, като най-добрите спортни танцови двойки на БФСТ представят България в състезанията и шампионатите на WDSF, а най-добрите любителски и професионални състезателни танцови двойки на БПТА – в състезанията и шампионатите на WDC.

През ноември 2010 г. в София, любителите на състезателните бални танци у нас имаха възможността да се насладят на един невероятен спектакъл в зала „Универсиада“, организиран за първи път в България от БПТА – Европейско първенство по бални танци и Европейското първенство по шоу-латиноамерикански танци за професионалисти на Световния танцов съвет (WDC). През 2012 г. БПТА бе отново организатор, а София домакин, този път на три официални първенства на WDC – Европейско първенство по латиноамерикански танци, Европейско първенство по шоу-бални танци и Световно първенство по шоу-латиноамерикански танци за професионалисти на Световния танцов съвет. Красотата, изяществото и феерията в изпълненията на танцовите двойки, участници в тези тези светски, състезателни и артистични събития, организирани от БПТА ги превърна в уникални и незабравими културни празници за всички любители на това състезателно танцово изкуство у нас.

През октомври 2015 г. БПТА организира и проведе успешно и свой първи открит танцов фестивал за любителски танцови двойки – Sofia Open Dance Festival 2015 под мотото „Изкуството на балните танци”. Фестивалът се проведе в зала Универсиада, София и в него взеха участие 77 танцови двойки и 13 танцови формации от 10 държави: Англия, Италия, Германия, Холандия, Русия, Украйна, Беларус, Израел, Гърция, България. Събитието бе организирано под егидата на Аматьорската лига на световния танцов съвет и бе открито за участие на представители на всякакви танцови и спортни организации, от различни възрасти и форми на обучение и подготовка. Първото издание на фестивала се проведе на едно високо организационно и професионално ниво, което е предпоставка и за неговото по-нататъшно успешно развитие и включване в културния календар на столицата на България. Красотата, грацията и невероятните изпълнения на участниците във фестивала завладяха зрителите и засилиха интереса им към тези прекрасните танци, както и желанието им да се включат в групи за тяхното изучаване. Sofia Open Dance Festival е създаден с амбицията да се представи на едно високо ниво и по възможно най-достъпен и открит начин изкуството на балните танци пред българската публика. Тези танци вече имат своята популярност в България под спортната им форма на практикуване – спортни танци, но нашият фестивал си поставя една по-широка цел – да ги популяризира и утвърждава не само като спортна дейност, но и като уникално културно средство за социална активност. БПТА, която е професионална танцова организация, се ангажира с организирането на такива събития и с цел представянето и изучаването и на образци и модели, към които да се насочат българските любители и професионалисти за повишаване на знанията, уменията и квалификацията им. Ето защо в рамките на подобни събития съдиите, които са утвърдени имена в това изкуство провеждат и открити лекции и уъркшопове за участниците в тях.

Накрая в качеството ми на Председател на БПТА и на Организационния комитет на SOFIA OPEN DANCE FESTIVAL 2016 искам още веднъж да отбележа, че заниманията със състезателните бални и латиноамерикански танци са приятен и полезен начин за забавление и осъществяване на социални контакти, за рекреация, психофизическа релаксация и спортно-състезателна активност, а не на последно място и за по-активно зрителско общуване с прекрасните изкуства на музиката и танца. Дългогодишната ми кариера като танцьор-любител, състезател от най-високия състезателен клас (Международен), треньор, международен съдия и преподавател по тези танци в НСА „Васил Левски” ми дава основание да твърдя, че именно участията в танцови състезания изграждат нагласата към красотата и хармонията. Започнах да се занимавам със спортни танци през 1977 г., бил съм активен състезател, 7 години заедно с моята съпруга Виктория се състезавахме на различни международни състезания, а по късно създадохме и свой собствен танцов клуб, в който възпитахме редица талантливи млади танцьори. Специализирал съм се в техниката и методиката на обучение на тези танци в чужбина и съм достигнал до най-високото ниво на членство (Fellow) в Международната асоциация на учителите по танци (IDTA). В последните години съм екзаминатор на Световния танцов съвет за България и доцент по спортни танци в НСА. Треньорската и преподавателската ми дейност развиха у мене умения за една специфична комуникацията – педагогическата. Като старши треньор на КСТ „Златна Победа” – София, чийто мениджър е съпругата ми Виктория Костова, вече десетилетия участвам в обучението на тези, които искат да танцуват и да участват в национални и международни турнири и шампионати, някои от които дори постигат забележими успехи на световните танцови подиуми, както за аматьори, така и за професионалисти. Съставяйки програмата за обучение по специалността „Треньор по спортни танци” на студентите в НСА „Васил Левски” се ангажирах с това те да бъдат подготвени на най-високо международно равнище. Вече съм постигнал успехи и като треньор, и като преподавател и съм представил моя опит и виждания в редица книги и ръководства по специалността. Отстоявам позицията, че преподавателят по принцип и този по спортни танци трябва да е много добър педагог и възпитател, и да поддържа непрекъснато едно високо и съвременно ниво на професионална компетентност. От голямо значение за развитието и популяризирането на тези танци у нас е и регламентирането не само на професията „треньор по спортни танци”, която намира своята реализация в системата на спорта, но и тази на „танцов учител”, чиято функция е в сферата на образователните и културно-развлекателни услуги. Обобщавайки, мога да кажа следните неща. Първо, танците като изпълнение съдържат красота и носят естетическа наслада; те са интересна комуникация, съчетаваща елементи и от изкуството, и от спорта. Второ, обучението и тренирането изисква знания и умения от различни области, в това число и от педагогиката. Трето, организационната или деловата комуникация е неизменна при подготовката и осъществяването на състезанията по танци. Четвърто, публичната комуникация и ПР задават параметрите на популяризирането и членството в асоциации на национално и международно равнище. Пето, опитът на треньорите и преподавателите се споделя и чрез танцови учебници.

Свои виждания за танците и професионализма на треньорите са представени и в някои медийни участия.

http://tv7.bg/weekend-s-tv7/VideoDetails&id=9351362

http://agrupa.news7.bg

***

Златин Костов е доцент в Националната спортна академия, катедра „Гимнастика“, Сектор „Ритмика и танци“, Факултет по кинезитерапия, туризъм и спортна анимация. Преподавател е по специалността „треньор по спортни танци”. Защитава докторска дисертация по физика в МДУ „М. В. Ломоносов“, завършва специалност „Физика“ в Софийския университет. Той е учредител през 1998 г. на Българска асоциация на професионалистите по спортни танци (БАПСТ) и е неин председател. От 2002 г. е член на Международната асоциация на учителите по танци (IDTA), а през 2005 г. е удостоен със званието Fellow IDTA B/L (почетен член на IDTA СТТ/ЛАТ). От 1998 г. е водещ лектор на курсове на национално равнище, които курсове са предназначени за квалификация на треньорски кадри по спортни танци за нуждите на Българската федерация по спортни танци (БФСТ).

***

DSC_1576 DSC_2312 DSC_2424 DSC_2547 DSC_2999 LIL_0991

  • Научното електронното списание „Реторика и комуникации” започва да се издава като част от дейностите по проект № 167 от 2011 г., НИС, СУ „Св. Климент Охридски” „Особености на академичната комуникация в интернет (Уеб 2.0): писане и публикуване в научни електронни списания”.
  • Meta