Политическа комуникация и дигитализация
Political Communication and Digitalisation
DOI 10.55026/IPYT7407
Владислава Димитрова
Университет за национално и световно стопанство
Имейл: dimitrovavladislava926@gmail.com
Абстракт: В статията се изяснява от теоретична гледна точка феноменът „дигитално разслояване“ като нов вид социално неравенство в съвременното информационно общество. Целта е да се предложи систематизация на политическото осмисляне на дигиталното неравенство. Въз основа на направения съдържателен анализ са изведени някои ракурси в политическото осмисляне и дефиниране на феномена „дигитално разслояване“. Анализът включва и метода на desk research, приложен към научни и медийни публикации, както и към правни, нормативни и административни документи, приети от институции в отделни държави, така и на наднационално равнище. Хипотезата е, че дигиталното разслояване е феномен, който има както общи, така и специфични проявления на социално, икономическо, културно, дигитално равнище; то е явление с комплексен характер и динамично развитие, което изисква анализи и вземане на решения своевременно от правителства на база експертиза с цел неутрализиране на отрицателните явления. Направени са изводи относно важността от разработването на всеобхватни политики, които целят активно намаляване на дигиталното разслояване и насърчаване на равен достъп до информационни технологии за всички граждани.
Ключови думи: дигитално разслояване, достъп, политическо осмисляне, информационно общество, мотивация.
Aspects in the Political Understanding of the Digital Stratification Social Phenomenon
Vladislava Dimitrova
University of National and World Economy
E-mail: dimitrovavladislava926@gmail.com
Abstract: The article clarifies the phenomenon of “digital stratification” from a theoretical point of view as a new type of social inequality in the modern information society. The aim is to propose a systematisation of the political conceptualisation of digital inequality. Based on content analysis, some perspectives on the political conceptualisation and definition of the phenomenon of “digital stratification” are outlined. The analysis also includes the desk research method applied to scientific and media publications, as well as to legal, regulatory and administrative documents adopted by institutions in individual countries and at the supranational level. The hypothesis is that digital stratification is a phenomenon that has both general and specific manifestations at the social, economic, cultural, and digital levels; it is a phenomenon of a complex nature and dynamic development that requires analyses and timely decision-making by governments based on expertise to neutralise negative phenomena. Conclusions are drawn on the importance of developing comprehensive policies that actively reduce digital divides and promote equal access to information technology for all citizens.
Keywords: digital divide, access, political consideration, information society, motivation.
Увод
Феноменът „дигитално неравенство“ съществува в съвременното информационно общество. В науката съществуват различни интерпретации, например: нов вид социално неравенство; „дупка“; „пропаст“ в обществото, основана върху неравенство в достъпа до дигиталното комуникационно пространство; нееднакви нива на дигитална грамотност на различните групи хора, както и на умение да се извличат „офлайн ползи“ от онлайн участие. [1] Явлението „дигитално неравенство“ обективно съществува в социалния живот, то присъства и в политиката, която има задача да регулира социалните взаимоотношения. Следователно проблематиката се отличава с актуалност и социална значимост и може да е обект на проучване от различни науки. Хипотезата е, че дигиталното разслояване е феномен, който има както общи, така и специфични проявления на социално, икономическо, културно, дигитално равнище; то е явление с комплексен характер и динамично развитие, което изисква анализи и вземане на решения своевременно от правителства на база експертиза с цел неутрализиране на отрицателните явления. Целта на статията е да предложи на база критичен обзор в теоретичен план систематизация на политическото осмисляне на дигиталното неравенство. Методиката включва методът на desk research, както и съдържателен анализ, които са подходящи, за да бъдат изведени някои ракурси в политическото осмисляне и дефиниране на феномена „дигитално разслояване“. Направен е анализ на научни и медийни публикации, нормативни, правни и административни документи на национално и наднационално равнище след селекция за периода от 1995 до 2024 г. Текстът не претендира за изчерпателност, а за очертаване на параметри за бъдещи изследвания и установяване на актуални значения на понятието. Фокусът в изследването е извеждане на съществената роля на политическите решения в преодоляването на дигиталното разслояване и предоставя основа за разработването на ефективни стратегии за намаляване на технологичните неравенства в обществото.
Обем и съдържание на понятието „дигитално разслояване“
На 29 юли 1995 г. е публикувана първата статия в американските медии, която въвежда социалния феномен „дигитално разслояване“ и поради това се счита за начало относно установяване на понятието. [2] Започва да се използва понятието ,,дигитално разслояване“, за да се опише зараждането на един нов вид социално разделение, което съществува между две групи – онези, които са успели да се докоснат до информационни и комуникационни технологии, и другите, които нямат достъп до тях поради различни фактори и причини.
По същото време в САЩ президентът Бил Клинтън се ангажира с проблематиката и установява комуникация с ,,Националната администрация за телекомуникации и информация (National Telecommunications and Information Administration – NTIA)“; той предлага да се изследва на експертно равнище степента на усвояване на новите технологии в страната. Това изследване е съпроводено с няколко доклада, които администрацията публикува под името ,,Пропадане през мрежата“. Първият от тези доклади е публикуван през 1995 г. [3] и в него се говори за първи проявления на дигитално разслояване, дължащи се на различията в достъпа до информационни и комуникационни технологии – по това време става въпрос основно за достъп и употреба на мобилни телефони. Основният извод, който се прави, е че новият тип социално неравенство засяга в негативен план предимно следните социални групи: мигранти, малцинства, възрастни хора, финансово нестабилни индивиди, хора, живеещи в селски райони с по-слабо образовано население. Прави се допускането, че този доклад насърчава инициативата за ,,Закона за телекомуникациите през 1996 г.“ [4], който предвижда ,,универсална услуга“ в училищата и библиотеките, която да облекчи разходите за изграждане на информационно-комуникационна инфраструктура.
През следите години 1999 [5], 2000 [6], 2002 [7] се изготвят следващите годишни доклади на NTIA, които са свързани с дигиталното разслояване. През следващите години концепцията се разпространява в различни държави и до началото на 2000 г. дигиталното разслояване се установява твърдо в научния, обществен и политически дневен ред. С течение на времето, в САЩ и използването на интернет, на дигиталното разслояване започва да се гледа като на ,,широколентово разделение“, фиксирайки различията в употребата.
От 2000 до 2005 г. дигиталното разслояване се установява като нова форма на социално разделение в обществото, става основна тема на множество научни и политически конференции. През 2005–2006 г. вниманието към феномена започва да намалява. Това се дължи на хипотезата, че са намерени решения на проблема, тъй като част от хората, особено в богатите и по-развити страни, вече са получили или получават възможност за достъп до компютри и интернет. Днес осигуреният широк и почти универсален достъп до информационни и комуникационни технологии не е достатъчен за преодоляване на дигиталните различия в обществото. Ножицата на дигиталното разделение продължава да се разтваря, образувайки „разделение“ [8], „пропаст“ [9] в обществата, въз основа на други два фактора – дигиталната грамотност и култура, и офлайн ползите, които потребителите капитализират въз основа на онлайн участието си, както се твърди в някои от класическите научни изследвания по проблематиката. [10]
Според Организацията на обединените нации (ООН) през 2011 г. дигиталното разслояване е концепция, която се развива през годините, т.е. на нея трябва да се гледа като на континуум, а не просто като на нещо, което не се променя. Достъпът до дигитално комуникационно пространство ще се увеличава в съответствие с модела за разпространение на иновациите на Еверест Роджърс. [11] Дигиталното разслояване е описано от ООН като „социален проблем, свързан с различното количество информация между хората, които имат достъп до информационното общество и информационните и комуникационни технологии (ИКТ), и тези, които нямат“. [12] ООН интерпретира концепцията за дигитално разслояване предимно чрез разликите във физическия достъп на хората до информационни и комуникационни дигитални средства.
Интересен отговор на въпроса как политиката гледа на феномена дигитално разслояване получаваме от бившия секретар на ООН Кофи Анан, който на конференция под името ,,Преодоляване на глобалното цифрово разделение“, много ясно посочва онези опасности, които крие дигиталното разделение. Според него „Дигиталното разслояване заплашва да изостри и без това широките дупки между богатите и бедните, вътре в държавите и между тях. Залозите наистина са високи. Навременният достъп до новини и информация може да подпомогне търговията, образованието, работата, здравето и благосъстоянието. Един от отличителните белези на информационното общество – откритостта – е основна съставна част на демокрацията и доброто управление. Информацията и знанието са също така сърцевина на усилията за засилване на толерантността, взаимното разбирателство и уважението към разнообразието“. [13] Тук особено важни са сравненията, които прави авторът на понятието „дигитално разслояване“. Според него дигиталното разслояване разтваря вече съществуваща дупка между богати и бедни, между държави и региони, като по този начин ясно насочва вниманието, че дигиталното разслояване разтваря не просто нова „дупка“ в обществото, но и задълбочава вече съществуващи разслоения. Главният секретар допълва още, че хората, останали отвъд достъпа остават ,,недокоснати“ от чудото на дигитализацията.
Дигиталното разслояване се отнася до държави, региони, градове и предприятия, които са на различно икономическо, социално и културно ниво по отношение на достъпността до комуникационни технологии. Според ООН ,,дупката“, която се разтваря в лицето на дигиталното разслояване, съставлява неравновесия, свързани с достъпа до интернет, необходимата информация и знания, както и разнообразни възможности, зависещи от познатите досега неравенства. Днес проблемът „достъп до информационни и комуникационни средства“ по-скоро не стои на дневен ред и следователно сам по себе си не може да бъде индикатор за дигитално разслояване в обществото.
По същото време – в края на първата декада от 21. век, и редица други организации работят в посока на разработването на политики за преодоляването на неравния достъп до информационни и комуникационни технологии. Проблемът, свързан с достъп до дигитална технология, не би могъл да се счита за единствен индикатор за дигитално разслояване в обществото.
ЮНЕСКО описва и определя дигиталното разслояване като понятие, което се отнася до „разслояване между индивиди, домакинства, предприятия и географски райони на различни социално-икономически нива по отношение, както на възможностите им за достъп до информационни и комуникационни технологии (ИКТ), така и на използването на интернет за широка цел и разнообразие от дейности.“ [14] Посочва още, че понятието включва: „достъп до информационно-комуникационни технологии, както и свързаните с него умения, които са необходими за участие в информационното общество“. [15]
Достъпът до информационни и комуникационни технологии е проблем сред гражданите и в Европа. Евростат показва през 2022 г. значителни различия в достъпа между държавите членки на ЕС. Така например Румъния, България и Унгария водят челните позиции по брой граждани, които нямат възможността да си позволят да употребяват дигитална технология. Това би могло да се дължи на факта, че в тези държави делът на население с относителна бедност е висок. От друга страна, държави като Норвегия, Дания, Кипър и Люксембург, гордеещи се с челни позиции по отношение на дигитализацията, са с относително малки проценти на хора, които нямат възможност да си позволят употреба на технология. [16] Данните показват, че достъпът до информационни и комуникационни, разбиран като съвкупност от три фактора: материална осигуреност, правно-нормативна рамка и субективно-психологическа предразположеност [17], продължава да бъде фактор за дигитално разслояване в Европа, особено що се отнася до първия елемент от модела на достъпа – материалната осигуреност. Данните от цитираното изследване на Евростат показват, че през 2022 г. 2,4% от гражданите на ЕС нямат финансовата възможност да се възползват от интернет услугите.
Русия интерпретира дигиталното неравенство като сериозен проблем, който трябва да бъде разрешен. Руският президент Димитрий Медведев [18] изразява мнение, че информационното „неравенство“ между гражданите на страната трябва да бъде премахнато. Той подчертава компютърната неграмотност на населението като голям проблем, който не трябва да бъде подценяван.
Според депутата Хинштейн [19] Русия може да бъде обединена само когато всички граждани имат висококачествен достъп до интернет. Това означава, че премахването на дигиталното разделение става една от основните задачи на държавата.
В ключови политически документи [20] на Русия се подчертава важността на справянето с дигиталното неравенство като предпоставка за обединението и развитието на страната като цяло. Това включва гарантиране на равен достъп до дигиталните технологии и услуги за всички граждани, независимо от техния социален статус или местоположение.
Обобщавайки, Русия тълкува дигиталното неравенство като сериозен проблем, който трябва да бъде преодолян. [21] Тя го разглежда като неравнопоставеност в достъпа до информационни технологии и услуги между различни социални групи или региони, включително недобро ниво на компютърна грамотност в населението. [22]
Европейският съюз [23] интерпретира дигиталното неравенство като разграничение между онези, които имат достъп до интернет или дигитални технологии и могат да използват онлайн услуги, и онези, които са изключени от тези услуги.
Понятието „дигитално разслояване“ се дефинира от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 2001 г. като „пропастта между индивидите, домакинства, предприятия и географските райони на различни социално-икономически групи или възможностите им за достъп до информационно-комуникационни технологии (ИКТ) и тяхното използване на интернет за голямо разнообразие от дейности“. [24]
Съответно, дигиталното разслояване се класифицира според критерии, които описват разликата в участието според пол, възраст, образование, доход, социални групи или географско местоположение.
Така дигиталното неравенство включва два аспекта: първият аспект се отнася до разделението между тези, които имат достъп до информационно-комуникационни технологии (ИКТ), като компютри и интернет и тези, които не го правят, което често се свързва с разликата между градски и селски райони; вторият аспект включва различни видове и нива на използване на интернет, мотивация и умения, както и различия в достъпността на онлайн съдържание и услуги, включително за хора с увреждания.
Обобщавайки, Европейският съюз (ЕС) разглежда дигиталното разслояване като различие между онези, които имат достъп до интернет и достъп до дигитални технологии, и могат да използват онлайн услуги, и тези, които са изключени от тях. Това разделение може да се прояви в различни области като пол, възраст, образование, доход, социални групи или географско местоположение. ЕС разбира, че дигиталното разслояване може да има сериозни последици за обществото и икономиката и затова активно работи за намаляването на тези различия, чрез създаване на политики и програми, които насърчават равен достъп до дигиталните технологии, и услуги за всички граждани в рамките на ЕС.
България разглежда дигиталното неравенство като различие в достъпа и начина на употреба на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) от различни групи в обществото. В становището „Дигитална България: политики, мерки и предизвикателства“ [25], прието на пленарната сесия на Икономически и социален съвет (ИСС), се подчертава, че дигитализацията на икономиката може да доведе до задълбочаване на неравенството между хората и домакинствата, наречено дигитално неравенство. Това неравенство може да се прояви на различни нива – микро-, мезо- и макрообществено ниво.
Според Българската стопанска камара [26] дигиталното разслояване е пряко свързано с различията в достъпа и начина на употреба на ИКТ от различни групи в обществото. Това включва не само достъп до технологии, но и акцент върху уменията и образованието, необходими за работа с интернет, като основа за дигитална и медийна грамотност.
Анализът на Томчо Томов от Българската стопанска камара (БСК) показва, че дигиталното разслояване не е самостоятелен феномен, а взаимодейства с други видове неравенства, като усилва техните последствия. Той посочва три основни индикатора за дигиталното разслояване: технологична инфраструктура, дигитални умения и мотивация. Освен това Томов подчертава, че дигиталното разслояване може да доведе до социална изолация, неравнопоставеност и намаляване на качеството на живот, като засяга различни сфери като образование, пазар на труда и мобилност.
Обобщавайки, България разбира дигиталното разслояване като сложен проблем, който изисква не само осигуряване на достъп до технологии, но и развитие на умения и мотивация за тяхното използване, както и преодоляване на социалните последици от разслояването.
Фигура № 1 Времева линия.
Политическо осмисляне на дигитално разслояване
Източник: Авторово изследване на политическото осмисляне на феномена ,,дигитално разслояване“.
© Автор: Владислава Димитрова.
Във фигура № 1 се представя времева линия на политическото осмисляне на феномена ,,дигитално разслояване“. Дефинициите на политическо равнище за дигиталното разслояване се концентрират върху въпроса за достъпа до информационни и комуникационни технологии (ИКТ) и интернет, като ключов фактор за общественото развитие. В тези дефиниции се разглеждат разликите относно достъпа между различни социални групи и региони като проблем, който изисква внимание и решаване.
Въпреки това има и различия относно начина как се разбира дигиталното разслояване в политическите дефиниции. Например, докато някои дефиниции, като тази на ООН и Европейския съюз, се фокусират почти изцяло върху достъпа до ИКТ, други като тази на Русия и България включват и аспекти на дигиталната грамотност и мотивацията. Тези дефиниции подчертават, че необходимостта от умения и образование за ефективно използване на дигиталните технологии е също толкова важна, колкото и самият достъп. Включването на дигиталната грамотност и мотивацията като фактори разширява перспективата върху дигиталното разслояване, като подчертава значението на програмите за обучение, развитие на уменията и стимулиране на интереса към технологиите у гражданите.
Общото между всички дефиниции е стремежът към създаване на равни възможности за достъп до дигиталните технологии за всички хора. Различията идват в начина, по който се разбира и решава проблемът на дигиталното разслояване, като някои се фокусират върху инфраструктурата и финансовия достъп, докато други добавят и важността на образованието, уменията и мотивацията за използване на технологиите.
Заключение
Дигиталното разслояване е сложен проблем, който засяга обществата по целия свят. То не е самостоятелен феномен, а взаимодейства с други видове неравенства, като усилва техните последствия върху различни аспекти на обществото. Основните индикатори за дигиталното разслояване включват технологичната инфраструктура, дигитална грамотност, ползи и мотивацията за използване на технологиите.
Проблемът, които се поражда от съществуването на дигиталното разслояване може да доведе до сериозни социални последици, като социална изолация, неравнопоставеност и намаляване на качеството на живот. Той засяга различни сфери на обществото, включително образованието, пазара на труда и мобилността.
Различните държави и организации имат различни подходи към решаване на проблема за дигиталното разслояване, като акцентират върху различни аспекти и приоритети. Важно е да се подчертае необходимостта от създаване на равни възможности за достъп до дигиталните технологии за всички хора, както и развитие на умения и мотивация за тяхното използване.
В заключение, дигиталното разслояване е сериозен проблем, който изисква комплексни решения и сътрудничество между различните страни и заинтересовани лица. Само чрез съвместни усилия може да се намали неравенството в достъпа до технологиите и да се осигури равен достъп за всички членове на обществото.
Цитати и бележки
[1] Научното осмисляне на феномена „дигитално неравенство“ е анализирано в Димитрова, В. (2024). Акценти в теоретичното осмисляне на феномена „дигитално разслояване. Докторантски четения, „Презареждане“. София: ИК на УНСС. (под печат). [Dimitrova, V. (2024). Aktsenti v teoretichnoto osmislyane na fenomena „digitalno razsloyavane. Doktorantski chetenia, „Prezarezhdane“. Sofia: IK na UNSS. (pod pechat).]
[2] Gunkel, D. (2003). Second Thoughts: Toward a Critique of the Digital Divide. New Media & Society 5(4): 499–522.
[3] NTIA (1995). National Telecommunications and Information Administration. Falling Throught the Net: Defining the Digital Divide, July 08, 1995. https:// www.ntia.gov/report/1999/falling-through-net-defining-digital-divide. Retrieved on 18.04.2024.
[4] Public Law 104 – 104 – Telecommunications Act of 1996: https://www.govinfo.gov/ app/details/PLAW-104publ104/related. Retrieved on 18.04.2024.
[5] NTIA (1999). (National Telecommunications and Information Administration). Falling through the Net: defining the digital divide. September 29, 2004. http:// www.ntia.doc.gov/ntiahome/fttn99/contents.html Retrieved on 18.04.24.
[6] NTIA (2000). (National Telecommunications and Information Administration). Falling through the Net II: toward digital inclusion. September 29, 2004. http:// www.ntia.doc.gov/ntiahome/fttn00/contents00.html. Retrieved on 18.04.2024.
[7] NTIA (2002). (National Telecommunications and Information Administration). A nation online: how Americans are expanding their use of the Internet. September 29, 2004. http://www.ntia.doc.gov/ntiahome/dn/ index.html. Retrieved on 18.04.2024.
[8] Van Djik, J. (2019). The Digital Divide. Cambridge, UK: Polity Press, 2.
[9] Kularski, C., & Moller, S. (2012). The digital divide as a continuation of traditional systems of inequality. Academic Papers of Curtis M.Kularski, 1. https://papers. cmkularski.net/documents/20121214-2699.pdf. Retrieved on 18.04.2024.
[10] По-подробно научното осмисляне на „дигиталното разслояване“ е представено в Димитрова, В. (2024). Акценти в теоретичното осмисляне на феномена „дигитално разслояване. Докторантски четения, „Презареждане“. София: ИК на УНСС. (под печат). [Dimitrova, V. (2024). Aktsenti v teoretichnoto osmislyane na fenomena „digitalno razsloyavane. Doktorantski chetenia, „Prezarezhdane“. Sofia: IK na UNSS. (pod pechat).]
[11] Rogers, E. (2003). Diffusion of Innovations. (5th ed.), New York, NY: Free Press.
[12] Stoiciu, A. (2011). The Role of e-Governance in Bridging the Digital Divid. United Nations. Un Cronicle. No. 3, Vol. XLVIII. https://www.un.org/en/chronicle/article/ role-e-governance-bridging-digital-divide. Retrieved on 18.04.2024.
[13] Annan, K. ‘Secretary-General’s Message’ [delivered by Amir Dossal, Executive Director, UN Fund for International Partnerships], paper presented at the ‘Net World Order: Bridging the Global Digital Divide’ conference, New York, 18 June 2003. https://www.un.org/sg/en/content/former-secretary-general/statement/2003-06-18/secretary-generals-message-the-net-world-order-bridging-the-global-digital-divide-conference-hosted-the-business-council-for-the-un. Retrieved on 18.04.2024.
[14] UNESCO. (2022). Digital Divide. https://unevoc.unesco.org/home/TVETipedia+ Glossary/lang=en/show=term/term=Digital+divide. Retrieved on 18.04.2024.
[15] UNESCO. (2022). Digital Divide. https://unevoc.unesco.org/home/TVETipedia+ Glossary/lang=en/show=term/term=Digital+divide. Retrieved on 18.04.2024.
[16] Eurostat. (2023). Persons who cannot afford internet connection for personal use at home by age, sex and income group. http://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ ILC_MDDU07A__custom_9478122/default/bar?lang=en. Retrieved on 18.04.2024.
[17] Според дефиницията за „достъп“ до дигиталното комуникационно пространство на Катя Михайлова. Михайлова, К. (2008). Достъп и участие на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. Икономика на знанието – възможности и предизвикателства пред висшето образование. (сборник с доклади от конференция). Бургас: БСУ, 42–49. последно посещение на 18.04.2024. [Mihaylova, K. (2008). Dostap i uchastie na mediynite auditorii v digitalnoto komunikatsionno prostranstvo. Ikonomika na znanieto – vazmozhnosti i predizvikatelstva pred vissheto obrazovanie. (sbornik s dokladi ot konferentsia). Burgas: BSU, 42–49. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
[18] Вести: (2008). Медведев призвал бороться с информационным „неравенством“ https://www.vesti.ru/article/2243590. последно посещение на 18.04.2024. [Vesti: (2008). Medvedev prizval borotysya s informatsionnыm „neravenstvom“ https://www.vesti.ru/article/2243590. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
[19] Аскорова, Т. ( 2021). Хинштейн: устранение цифрового неравенства становится одной из главных задач государства. Парламентская газета. https://www. pnp.ru/politics/khinshteyn-ustranenie-cifrovogo-neravenstva-stanovitsya-odnoy-iz-glavnykh-zadach-gosudarstva.html. последно посещение на 18.04.2024. [Askorova, T. ( 2021). Hinshteyn: ustranenie tsifrovogo neravenstva stanovitsya odnoy iz glavnыh zadach gosudarstva. Parlamentskaya gazeta. https://www.pnp.ru/politics/ khinshteyn-ustranenie-cifrovogo-neravenstva-stanovitsya-odnoy-iz-glavnykh-zadach-gosudarstva.html. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
[20] Министерство цифрового развития, связи и массовых коммуникаций Российской Федерации. (2020). Развитие мобильной связи и широкополосного доступа. https://digital.gov.ru/ru/activity/directions/543/. последно посещение на 18.04.2024. [Ministerstvo tsifrovogo razvitia, svyazi i massovыh kommunikatsiy Rossiyskoy Federatsii. (2020). Razvitie mobilynoy svyazi i shirokopolosnogo dostupa.]
[21] Министерство цифрового развития, связи и массовых коммуникаций Российской Федерации. (2016). https://digital.gov.ru/ru/events/35291/. последно посещение на 18.04.2024. [Ministerstvo tsifrovogo razvitia, svyazi i massovыh kommunikatsiy Rossiyskoy Federatsii. (2016). https://digital.gov.ru/ru/events/35291/. Posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
[22] Симферополь. (2020). Олег Иванов совершил рабочую поездку в Крым, https:// digital.gov.ru/ru/events/40098/. последно посещение на 18.04.2024. [Ministerstvo tsifrovogo razvitia, svyazi i massovыh kommunikatsiy Rossiyskoy Federatsii. (2016). https://digital.gov.ru/ru/events/35291/. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
[23] Eurostat: Glassary: Digital Divide. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Glossary:Digital_divide. Retrieved on 18.04.24.
[24] Negreiro, M. (2015). Bridging the digital divide in the EU. European Parliament. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2015/573884/EPRS_BRI(2015)573884_EN.pdf. Retrieved on 18.04.2024.
[25] „Дигитална България: политики, мерки и предизвикателства“ е темата на становище, прието на пленарната сесия на ИСС. https://esc.bg/%D0%BF%D0% BE%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8-%D0%BD%D0% BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%B8%D1%81%D1%81-%D1% 81%D0%B5%D1%81%D0%B8%D1%8F-20072023/. последно посещение на 18.04.2024. [„Digitalna Bulgaria: politiki, merki i predizvikatelstva“ e temata na stanovishte, prieto na plenarnata sesia na ISS.https://esc.bg/%D0%BF%D0%BE% D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8-%D0%BD%D0%BE% D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%B8%D1%81%D1%81-%D1%81% D0%B5%D1%81%D0%B8%D1%8F-20072023/. posledno poseshtenie na 18.04. 2024.]
[26] Томов, Т. (2022). Дигитално неравенство и сътрудничество между поколенията. ,,БСА“. https://www.bia-bg.com/uploads/files/Projects/digital%20divide% 20T_Tomov.pdf. последно посещение на 18.04.2024. [Томов, Т. (2022). Дигитално неравенство и сътрудничество между поколенията. ,,БСА“. https:// www. bia-bg.com/uploads/files/Projects/digital%20divide%20T_Tomov.pdf. Последно посещение на 18.04.2024.]
Библиография
Димитрова, В. (2024). Акценти в теоретичното осмисляне на феномена „дигитално разслояване. Докторантски четения, „Презареждане“. София: ИК на УНСС. (под печат). [Dimitrova, V. (2024). Aktsenti v teoretichnoto osmislyane na fenomena „digitalno razsloyavane. Doktorantski chetenia, „Prezarezhdane“. Sofia: IK na UNSS. (pod pechat).]
Михайлова, К. (2008). Достъп и участие на медийните аудитории в дигиталното комуникационно пространство. Икономика на знанието – възможности и предизвикателства пред висшето образование. (сборник с доклади от конференция). Бургас: БСУ, 42–49. последно посещение на 18.04.2024. [Mihaylova, K. (2008). Dostap i uchastie na mediynite auditorii v digitalnoto komunikatsionno prostranstvo. Ikonomika na znanieto – vazmozhnosti i predizvikatelstva pred vissheto obrazovanie. (sbornik s dokladi ot konferentsia). Burgas: BSU, 42–49. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
Томов, Т. (2022). Дигитално неравенство и сътрудничество между поколенията. ,,БСА“. https://www.bia-bg.com/uploads/files/Projects/digital%20divide%20T_ Tomov.pdf. последно посещение на 18.04.2024. [Томов, Т. (2022). Дигитално неравенство и сътрудничество между поколенията. ,,БСА“. https:// www.bia-bg.com/uploads/files/Projects/digital%20divide%20T_Tomov.pdf. Последно посещение на 18.04.2024.]
Dzenowagis, J. (2011). Bridging the Digital Divide in Health. United Nations. https:// www.un.org/en/chronicle/article/bridging-digital-divide-health. Retrieved on 18.04.2024.
Gunkel, D. (2003). Second Thoughts: Toward a Critique of the Digital Divide. New Media & Society 5(4): 499–522.
Kularski, C., & Moller, S. (2012). The digital divide as a continuation of traditional systems of inequality. Academic Papers of Curtis M.Kularski, 1. https://papers. cmkularski.net/documents/20121214-2699.pdf. Retrieved on 18.04.2024.
Negreiro, M. (2015). Bridging the digital divide in the EU. European Parliament. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2015/573884/EPRS_BRI(2015)573884_EN.pdf. Retrieved on 18.04.2024.
Rogers, E. (2003). Diffusion of Innovations. (5th ed.), New York, NY: Free Press.
Stoiciu, A. (2011). The Role of e-Governance in Bridging the Digital Divid. United Nations. Un Cronicle. No. 3, Vol. XLVIII. https://www.un.org/en/chronicle/ article/role-e-governance-bridging-digital-divide. Retrieved on 18.04.2024.
Van Djik, J. (2019). The Digital Divide. Cambridge, UK: Polity Press.
Изследвани източници
Аскорова, Т. ( 2021). Хинштейн: устранение цифрового неравенства становится одной из главных задач государства. Парламентская газета. https://www. pnp.ru/politics/khinshteyn-ustranenie-cifrovogo-neravenstva-stanovitsya-odnoy-iz-glavnykh-zadach-gosudarstva.html. последно посещение на 18.04.2024. [Askorova, T. ( 2021). Hinshteyn: ustranenie tsifrovogo neravenstva stanovitsya odnoy iz glavnыh zadach gosudarstva. Parlamentskaya gazeta. https://www. pnp.ru/politics/khinshteyn-ustranenie-cifrovogo-neravenstva-stanovitsya-odnoy-iz-glavnykh-zadach-gosudarstva.html. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
Вести: (2008). Медведев призвал бороться с информационным „неравенством“ https://www.vesti.ru/article/2243590. последно посещение на 18.04.2024. [Vesti: (2008). Medvedev prizval borotysya s informatsionnыm „neravenstvom“ https://www.vesti.ru/article/2243590. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
„Дигитална България: политики, мерки и предизвикателства“ е темата на становище, прието на пленарната сесия на ИСС. https://esc.bg/%D0% BF%D0%BE %D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8-%D0%BD%D0% BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%B8%D1%81%D1%81-%D1 %81%D0%B5%D1%81%D0%B8%D1%8F-20072023/. последно посещение на 18.04.2024. [„Digitalna Bulgaria: politiki, merki i predizvikatelstva“ e temata na stanovishte, prieto na plenarnata sesia na ISS. https://esc.bg/%D0%BF%D0 %BE%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8-%D0%BD% D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%B8%D1%81%D1%81-%D1%81%D0%B5%D1%81%D0%B8%D1%8F-20072023/. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
Министерство цифрового развития, связи и массовых коммуникаций Российской Федерации. (2016). https://digital.gov.ru/ru/events/35291/. последно посещение на 18.04.2024. [Ministerstvo tsifrovogo razvitia, svyazi i massovыh kommunikatsiy Rossiyskoy Federatsii. (2016). https://digital.gov.ru/ru/events/35291/. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
Министерство цифрового развития, связи и массовых коммуникаций Российской Федерации. (2020). Развитие мобильной связи и широкополосного доступа. https://digital.gov.ru/ru/activity/directions/543/. последно посещение на 18.04. 2024. [Ministerstvo tsifrovogo razvitia, svyazi i massovыh kommunikatsiy Rossiyskoy Federatsii. (2020). Razvitie mobilynoy svyazi i shirokopolosnogo dostupa.]
Симферополь. (2020). Олег Иванов совершил рабочую поездку в Крым, https:// digital.gov.ru/ru/events/40098/. последно посещение на 18.04.2024. [Ministerstvo tsifrovogo razvitia, svyazi i massovыh kommunikatsiy Rossiyskoy Federatsii. (2016). https://digital.gov.ru/ru/events/35291/. posledno poseshtenie na 18.04.2024.]
Eurostat: Glassary: Digital Divide. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/ index.php?title=Glossary:Digital_divide. Retrieved on 18.04.2024.
Eurostat. (2023). Persons who cannot afford internet connection for personal use at home by age, sex and income group. http://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ ILC_MDDU07A__custom_9478122/default/bar?lang=en. Retrieved on 18.04. 2024.
NTIA (1995). National Telecommunications and Information Administration. Falling Throught the Net: Defining the Digital Divide, July 08, 1995. https://www. ntia.gov/report/1999/falling-through-net-defining-digital-divide. Retrieved on 18.04.2024.
NTIA (1999). (National Telecommunications and Information Administration). Falling through the Net: defining the digital divide. September 29, 2004. http://www. ntia.doc.gov/ntiahome/fttn99/contents.html. Retrieved on 18.04.24.
NTIA (2000). (National Telecommunications and Information Administration). Falling through the Net II: toward digital inclusion. September 29, 2004. http://www. ntia.doc.gov/ntiahome/fttn00/contents00.html. Retrieved on 18.04.2024.
NTIA (2002). (National Telecommunications and Information Administration). A nation online: how Americans are expanding their use of the Internet. September 29, 2004. http://www.ntia.doc.gov/ntiahome/dn/index.html. Retrieved on 18.04. 2024.
Public Law 104 – 104 – Telecommunications Act of 1996: https://www.govinfo.gov/ app/details/PLAW-104publ104/related. Retrieved on 18.04.2024.
UNESCO. (2022). Digital Divide. https://unevoc.unesco.org/home/TVETipedia+ Glossary/lang=en/show=term/term=Digital+divide. Retrieved on 18.04.2024.
Владислава Димитрова е докторант в Университета за национално и световно стопанство, катедра „Икономическа социология“. Тема на дисертацията „Дигитално разслояване в съвременното българско семейство и сигурността на децата“. Научни интереси: Социология на медиите и обществените комуникации, социология на семейството, педагогическа социология, социология на отклоняващото се поведение.
Ръкописът е изпратен на 19.04.2024 г.
Рецензиране от двама независими рецензенти: от 20.04.2024 до 21.05.2024 г.
Приемане за публикуване: 22.05.2024 г.
Manuscript was submitted: 19.04.2024.
Double Blind Peer Reviews: from 20.04.2024 till 21.05.2024.
Accepted: 22.05.2024.
Брой 60 на сп. „Реторика и комуникации“ (юли 2024 г.) се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП5/65 от 08 декември 2023 г.
Issue 60 of the Rhetoric and Communications Journal (July 2024) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP5/65 of December 08, 2023.