Реторика, комуникация, диалог
Rhetoric, Communication, Dialogue
10.55206/TGDD3247
Катя Михайлова
Университет за национално и световно стопанство,
катедра „Икономическа социология“
Имейл: k.mihaylova@unwe.bg
Абстракт: Статията има предимно теоретико-постановъчен характер. Текстът е ориентиран към критичен прочит на достъпното на автора теоретично поле, очертано от най-малко две частно социологически дисциплини – социология на интелектуалците и на комуникациите, плюс художествената литература и самата наука за нея – литературознанието. Целта е да се направи теоретично моделиране на диалога и монолога на интелектуалеца по пътя към постигане и предаване на познание и не се представят резултати от емпирични изследвания. Обект на статията са интелектуалците. Предметът е насочен към диалога, монолога и хронотопа на съвременния интелектуалец. Изследователските въпроси са: Възможно ли е днес интелектуалците да работят в хронотоп, който е противен на самия им хабитус, на интелектуалния етос? Какво правят интелектуалците в този хронотоп? Кога мълчат, потънали в монолога на интелектуалния размисъл? И кога участват в диалог с другите? Това е изследователската рамка от въпроси, в която се ситуира статията. В проучването са използвани методите на анализа и синтеза. Установени са реторични стилове в диалога на интелектуалеца при предаване на познанието. Изведени са особености на позитивисткия реторичен стил. Представени са специфики на дистопичния стил. Изведени са ролята и функциите на интелектуалеца в обществото, както и на какво ни учат интелектуалците, като един от възможните отговори е на живеене чрез мислене и свободен избор.
Ключови думи: интелектуалец, слово, харизма, алиенация, диалог, монолог.
Dialogue, Monologue and Chronotope of Contemporary Intellectuals
Katia Mihailova
University of National and World Economy,
Department of Economic Sociology
E-mail: k.mihaylova@unwe.bg
Abstract: The article is mainly theoretical and conceptual. The text is oriented towards a critical reading of the theoretical field available to the author, delineated by at least two private sociological disciplines – the sociology of intellectuals and the sociology of communications, plus fiction and the science of fiction itself – literary studies. The aim is to provide a theoretical modeling of the dialogue and monologue of the intellectuals on the way to the attainment and transmission of knowledge, and no empirical research results are presented. The object of the paper is intellectuals. The subject is focused on the dialogue, monologue and chronotope of the contemporary intellectual. The research questions are as follows. Is it possible for intellectuals today to work in a chronotope that is antithetical to their very habitus, to the intellectual ethos? What do intellectuals do in this chronotope? When are they silent, immersed in the monologue of intellectual reflection? And when do they engage in dialogue with others? This is the research framework of questions within which the article situates itself. The methods of analysis and synthesis are employed in this study. Rhetorical styles in the dialogue of the intellectual in the transmission of knowledge have been established. Features of the positivist rhetorical style are outlined. Specifics of the dystopian style are presented. The role and functions of an intellectual in society are outlined, as well as what intellectuals teach us, one possible answer being living by thinking and free choice.
Keywords: intellectual, charisma, alienation, dialogue, monologue.
Уводни думи
Достатъчно е да се разсъди една секунда, за да се разбере, че този свят не е създаден за същества като нас. Мисълта, появила се и развиваща се по някакво нервно чудо на клетките на главата – макар и да е и да остава винаги безсилна, невежа и смътна, прави от всички нас, интелектуалците, вечни и злощастни заточеници на тази земя. [1]
В този цитат от „Непотребната красота“ на Мопасан сякаш е казано всичко необходимо за начало на настоящата статия. Обект на статията са интелектуалците – вечни и злощастни заточеници на тази земя. Предметът е насочен към диалога, монолога и хронотопа на съвременния интелектуалец. Ако следваме Михаил Михайлович Бахтин, то ще видим, че хронотоп е онова времепространствено сечение, в което се разгръща определена мисловност и движи фабулата и действието в романа. [2] Пренесен към Мопасановите думи, хронотопът е този свят, който не е създаден за същества като нас.
Възможно ли е днес интелектуалците да работят в хронотоп, който е противен на самия им хабитус, на интелектуалния етос? Какво правят интелектуалците в този хронотоп? Как управляват мисълта, появила се и развиваща се по някакво нервно чудо? На какво се основават стратегиите им за справяне? Кога мълчат, потънали в монолога на интелектуалния размисъл? И кога участват в диалог с другите? Това е рамката от въпроси, които отключват следващия размисъл.
Статията е с фокус върху теорията, в нея не се представят резултати от емпирични изследвания и резонно има теоретико-постановъчен характер. Текстът се впуска в достъпното на автора теоретично поле, очертано от най-малко две частно социологически дисциплини – социология на интелектуалците и на комуникациите, плюс художествената литература и самата наука за нея – литературознанието.
Понятията „диалог“ и „хронотоп“ са заимствани от литературоведската вселена на Михаил Михайлович Бахтин. Социология на интелектулаците посочва два комуникативни модуса на интелектуалците – монолог, когато интелектуалецът достига даровете на познанието, и диалог, когато ги предава на другите. Диалогът според Бахтин е самата същност на живота, връзката на „аз“ с „другия“. Интелектуалецът без тази диалогична връзка не съществува като интелектуалец, не изпълнява духовното си призвание и обществената си мисия. Без монолог и оставане насаме с мисълта, той не достига до същественото, върху което след това да диалогизира. Монологът и диалогът се оказват от двете страни на интелектуалната алиенация, изключително зависими от хронотопа, в който работи интелектуалецът.
Интелектуалецът между Словото и словото
Социология на интелектуалците, а също и нейната съвременна наследница, т.нар. социология на интервенциите, свързва понятието „интелектуалец“ с идея, истина, свобода, Слово и слово, ценност, общество, алиенация, диалог, монолог. следователно интелектуалец е някой, при който е дошла идея как чрез Словото да достигне до ценността на истината и чрез словото да предаде тази ценност на другите. Стигне ли до истината, интелектуалецът се изправя пред отговорността да я предаде на обществото си. Истината е дар. Който получава дар, следва да го върне. Задържи ли го за себе си, сам той го губи или дарът него погубва, а и самият дар се погубва. [3]
Сред изброените понятия, които дефинират интелектуалеца, вероятно прави впечатление дублирането на Слово и слово. Прилича на тафтология, но не е, защото изразява две различни и едновременно с това взаимозависими връзки, които интелектуалецът прави, за да е интелектуалец. „Слово“ с главна буква обозначава връзката на интелектуалеца с висшето познание и смисъл, диалогът му с Бог, от когото започва боговдъхновението и Бого-човешкото смислово изграждане на света. В началото бе Словото; и Словото беше у Бога; и Словото бе Бог. То в начало беше у Бога. Всичко чрез Него стана (Иоан, 1:1). „Слово“ с малка буква е словото като думи, чрез които интелектуалците изразяват мислите, които у тях предизвиква достигнатото и разбрано познание.
„Словото“ и „словото“ показват двата основни модуса в интелектуалната работа. Интелектуалецът се свързва със „Словото“, за да достигне до висшето познание и смисъл, да разбере субективно достъпното за него и да реши по какъв начин да предаде дара на познанието на другите, на обществото си. Общуването на интелектуалеца със Словото отвън изглежда като монолог, доколкото в този момент интелектуалецът за другите изглежда като самовглъбено разговарящ със себе си. Поглед отвътре, откъм същността на интелектуалния хабитус показва, че приличащото на монолог е диалог на интелектуалеца със Словото. При това става дума за диалог, така както го разбира Цветан Тодоров, следвайки Бахтин – отношение между аз и другия, при което нито един от разговарящите не се свежда до обект, а точно обратното – всички участващи са субекти на изграждания от тях диалог. [4]
Диалогът между интелектуалеца и „Словото“ като метафора на Бог в контекста на богословската наука може да се окаже неприемлива за т.нар. светски, обществени науки. Доколкото всяка метафора има свое смислово поле, в което се намират социалните факти, които тя изразява, то нека кажем, че метафората „Словото“ във връзка с интелектуалния път към познанието, може да обозначава самото познание, отразено в произведенията на другите автори – интелектуалци. В тази метафорична призма интелектуалецът диалогизира с тях – с другите автори в познавателното поле, от което се интересува. Чете текстовете им, разсъждава по тях, достига въз основа на прочетеното до нови идеи, понятия, теоретични модели. Всичко това отвън изглежда като монолог, но е диалог. Отвън изглежда като доброволна алиенация на интелектуалеца от света, живота, хората. И е алиенация, необходима за осъществяване на връзка с познанието, смисъла, Словото.
„Алиенация“ е също понятие, чрез което се дефинира интелектуалецът. Едуард Шилс [5] и Чарлз Райт Милс [6] виждат като причина за интелектуалната алиенация една специфична задържана недоизказаност у интелектуалеца, провокирана от обхвата на неговото познание, достигнато благодарение на диалога му със Словото, и обективните и субективните му възможности да предаде на другите онова, което вече е разбрал, като чрез слово влезе в диалог с другите. Към тази установена вече форма на интелектуална алиенация тази статия добавя и още една, а именно алиенацията, необходима за достигане на познанието. Разлика между двете е волята на интелектуалеца.
Алиенацията за достигане на познанието е доброволна, по волята на интелектуалеца. Алиенацията след достигане на познанието, тази която е провокирана от задържаната недоизказаност, не е винаги доброволна, случва се да е и против волята на интелектуалеца. Първата изглежда като монолог, но е диалог. Втората е монолог – в състояние на задържана недоизказаност интелектуалецът остава сам в разговор със себе си, натрупва психическо напрежение, трансформиращо се в чувство за безпомощност, ненужност.
Първата алиенация е връзката със Словото. След достигане на познание, интелектуалецът по силата на своето призвание, следва да предаде достигнатия дар на другите. Затова му е необходимо „словото“ като думи, реч. Именно словото, дарът слово е този, който спасява интелектуалеца от състоянието на задържана недоизказаност. Именно чрез словото се осъществява диалогът на интелектуалеца с другите. В това няма нищо ново – функцията на словото като основа на диалога е отдавна известна. Тук се опираме до нея, за да се разграничат двата модуса на интелектуална връзка:
- Първи – интелектуалец и Слово, изглежда като монолог, а всъщност е диалог, за достигане на познание;
- Втори – интелектуалец и слово, дар слово, необходим за предаване на достигнатото познание, проявява се като диалог на интелектуалеца с другите, но може и да се трансформира в монолог на интелектуалеца със себе си.
За да осъществи връзка и диалог със Словото, а след това чрез словото с другите, на интелектуалеца му е необходима свобода. Свободата също е сред ключовите понятия, дефиниращи интелектуалеца. В литературата се говори за свобода на разума, за интелектуална свобода, за интелектуална автономност. Свободата на разума е свободата на мисълта, на връзката със Словото. Тя е възможна в социален хронотоп, който позволява и защитава интелектуалната свобода. В юридически и политически смисъл тя е основно човешко право, защитено в чл. 19 от Всеобщата декларация за правата на човека, приета от Организацията на обединените нации (10.12.1948 г.). [7] Като човешко право интелектуалната свобода се операционализира чрез четири други свободи. Те са: свободата на словото и изразяването; свободата на печата (медиите); свободата на информацията; свободата на личния живот. Практически, всяка поотделно и в тяхната съвкупност, се отнася до интелектуалеца и е необходимо условие за изпълнение на неговата социална функция и обществена мисия.
За да се разграничи интелектуалната свобода като право от субстанциалната свобода на интелектуалеца, в научната теория е въведено и се използва понятието „интелектуална автономност“. То се отнася както към хабитуса на отделния интелектуалец, така е и характеристика на интелектуалното поле, в което той е деец. Интелектуалната автономност е следствие от свободния, диалогичен разум на връзката на интелектуалеца веднъж със Словото и словото. Тя е измерение на вътрешния свят на интелектуалеца, на неговата душевност и духовност.
Ако интелектуалната свобода като право се операционализира чрез другите четири свободи, разгледани по-горе, то и интелектуалната автономност като същност на хабитуса на интелектуалеца може да се операционализира чрез четири основни понятийни индикатора: памет, информация, комуникация, културен капитал и морален авторитет.
Интелектуални предизвикателства в диалога на интелектуалеца със Словото
Тази диалогична връзка, изградена в условия на интелектуалната свобода и най-вече автономност, е основа на интелектуалния хабитус. Във и чрез нея се изгражда мисленето, достига се и се разбира познанието. Във и чрез нея се достига до дар слово, чрез който се предава познанието. Тук е необходимо да се уточни, че за предаването на познанието са необходими и други два дара – учителски и пророчески дар. Адриан Александров специално подчертава, че тези три дара:
- слово – глосолалия или екстатичен дар;
- учителстване – дидаскалия или рационалистичен дар;
- пророчество – профетия или вдъхновен дар;
съставляват т.нар. харизма или дарът, който Св. Дух дава на св. Апостоли на петдесетия ден след Христовото възкресение. [8]
Така погледнато, харизмата е възможно да се интерпретира като резултат от диалога на интелектуалеца със Словото. Вследствие на този диалог се проявява фигурата на харизматичния интелектуалец. Според доминантното овладяване на дар слово като съставляващ харизмата, интелектуалецът се проявява като оратор, комуникатор, лидер на мнение, поет или писател. Рационалистичният дар превръща интелектуалеца в учител или преподавател. Третият дар – пророческият, прави така, че интелектуалецът да се проявява като изследовател, анализатор, прогнозиращ рисковете пред общественото развитие, футурист.
Дали и по какъв начин интелектуалецът ще запази интелектуалната харизма в диалога с другите, осъществяван чрез словото, до голяма степен зависи от субективния характер на интелектуалеца и обективните условия на хронотопа, в който той работи и живее. Харизмата на интелектуалното в съвременния социален и дори геополитически хронотоп често бива употребявана и похабявана в служба на определен политически или икономически интерес. Причините са от най-различен характер и могат да имат всевъзможни оправдания, но в дъното е личното предателство на интелектуалното и интелектуалността, което дарените с интелектуална харизма предприемат.
Днес има интелектуалци, които ползват привилегиите на интелектуалния хабитус, само защото са попаднали в интелектуалното поле по силата на извънинтелектуални фактори, т.е. сами не са осъществили диалог със Словото. За този тип и техните проявления тук не става дума. В най-добрия случай те биха могли да се сдобият с т.нар. изкуствена харизма, т.е. неидваща от диалога на интелектуалеца със Словото, а от друг някакъв диалог – например с властта, вкл. академичната, с политиката, с медиите. Изкуствената харизма е предателство към Словото, но и предателство към демокрацията. Демокрацията иска честност – нима не е лъжа да претендираш, че имаш дар, който нямаш?
Същевременно едно от понятията, с които се дефинира интелектуалецът, е „истина“, т.е. обратното на лъжа. Истината се проявява в диалога на интелектуалеца със Словото. Този диалог по същество е търсене на истина от страна на интелектуалеца. Според Мишел Фуко интелектуалецът е човек, който използва своите знания, компетентност и връзка с истината в полето на политическите борби. Въз основа на мащаба на истината, с която са свързани и която изговарят, Фуко разграничава универсални (universal) и специфични (specific) интелектуалци [9] и въвежда древногръцкото понятие паресия, за да подчертае моралното задължение на интелектуалеца публично да изговаря истината в името на общото благо, въпреки рисковете за изговарящия я. [10] Рискът да се заблудиш кое е истинно и кое не е, рискът да получиш неодобрение и дори наказание от общността си поради изричането на истината. Рискът да се окажеш твърде различен в собствените си очи след прозирането на истината. Рискът да останеш сам със своята задържана недоизказаност.
Аз съм пътят, и истината, и животът (Иоан 14: 6), казва Христос на Тома Неверни. Следователно интелектуалците християни следват пътя на Бога в земните си дела. Не е лек този път. Ако изследваме биографиите на значими български интелектуалци в различни социални хронотопи, ще намерим достатъчно емпирични доказателства в подкрепа. Предизвикателствата са най-напред в диалога на интелектуалеца със Словото. В този диалог интелектуалецът се учи, а ученето никога не е лесно, особено ако е учене как да се разкрие истината и да се живее с нея. Етапите на това научаване са добре описани в старозаветната Книга на Захария. Книгата съдържа пророчествата на един от т.нар. малки старозаветни пророци, т.е. познанието, което той е достигнал и предава на хората. Заедно с това книгата разказва и за пътя, по който Захария получава познание. Независимо дали говорим за пророк или интелектуалец, пътят на достигане на познание е един и същ. От друга страна, интелектулната харизма предполага „профетия“ – пророчески дар.
Пътят започва с призоваване. За същия начален етап в пътя на героя говори и Джоузеф Камбъл – нарича го „повик“ и предупреждава, че ако героят не отговори на повика, не влезе в диалог, то трябва да носи нелеките последствия на отказа си. [11] В този етап се формулират отговорностите на пророка пред Бога, на интелектуалеца пред Словото. Бог определя какво познание да бъде достигнато и разбрано. Пророкът или интелектуалецът има отговорност да намери начин как да предаде познанието на хората.
Във втория етап пророкът сам търси Бог в опит да проумее истината, която му се открива. И Бог му праща Ангел. С интелектуалеца, който вече е отворил дебелите книги, се случва същото. Той търси помощ, за да влезе в познанието и след това, за да намери ключ към неговото систематизиране и разбиране. Въпросите, които задава интелектуалецът, са подобни на питанията на пророк Захария: кои са те (Зах. 1:9), какво е това (Зах. 1:19), какво отиват да правят те (Зах. 1:21).
В Трета глава от Книга на пророк Захария, която представя третия етап от овладяването на познанието, пророкът е сам, не задава въпроси, пред него продължава да се разкрива видението. Може би това е моментът, в който Бог проверява своите пророци, а познанието – своите интелектуалци. Това е моментът, в който интелектуалецът трябва сам да прецени кое е истинно и кое не, да избере истинното и да продължи диалога със Словото. Пророк Захария е издържал проверката, но дали човекът интелектуалец се е научил да разграничава истинното от другото?
След проверката, която пророкът определя като сън (Зах. 4:1), следва етапът на развитие на дарбата. Бог изпраща видение и чрез своя Ангел насочва вниманието на пророка към съществените моменти. Ангелът пита, за да посочи акцента: И ми рече той: какво виждаш? (Зах. 4:2, 5:2), а пророкът отговаря, за да развие дарбата си. Оттам насетне Ангелът изчезва и Бог се явява директно на пророка. Следва преходът между „училището“ и практиката на пророка (Зах. 7). Истинските интелектуалци добре познават това състояние.
Езикът и стилът на втората част на Книга на Захария – от Осма глава до края, осезаемо се променят. Сякаш за две книги става въпрос, съчетани в една. Ролята на пророка в двете части също е различна – в първата той е ученик, учи се да разпознава, във втората е пророк, чрез него се изразява Божието слово за спасението на човешкия род. Същите са и двата модуса на интелектуална дейност – най-напред диалог със Словото, учене, за достигане на познание, а след това употреба на словото в диалог с хората за предаване на достигнатото и разбрано познание.
Вторият диалог не е по-малко предизвикателен от първия. Практиката показва, че когато търсената истина бъде достигната, започва следваща група трудности, свързани с предаването на достигнатото познание на другите чрез словото. Ботев пише, че тежко се живее сред глупци неразбрани. Вероятно има причини за това, които всеки харизматичен интелектуалец среща в диалога си с хората. В отговор на тези трудности или предизвикателства, а и в условията на конкретния социален хронотоп, интелектуалците вземат различни реторически решения за това как да предадат или да не предадат достигнатото от тях познание.
Част от интелектуалците се отказват да предават познанието, защото все биват неразбрани от другите. Те доброволно се оттеглят, усамотяват, маргинализират или алиенират от хората и обществото. Остават сами с познанието. Ако в интелектуалния път има категорична форма на интелектуален монолог като разговор единствено и само със себе си, то именно доброволно алиениралите се интелектуалци практикуват този монолог. Интелектуалците самотници обаче леко прекрачват дефинитивните очертания на понятието „интелектуалец“, защото интелектуалец означава не само човек, достигнал дара на познанието, но предаващ този дар на общността си, активно и харизматично интервениращ политическия и културен процес.
В следващата част от статията ще обърнем внимание на интелектуалците, които успяват да намерят модуса на диалог с общността, за да предадат достигнатото познание. По-точно фокусът ще бъде върху реторическите подходи в диалога на интелектуалеца с хората. Тук са скицирани варианти на идеални типове, които в ежедневната емпирична действителност може да се срещат в различни съчетания и комбинации. Бъдещо емпирично изследване на реторическите подходи на интелектуалците въз основа на предложеното теоретично моделиране би довело до по-отчетливи разграничения, особености, характеристики.
Реторични стилове в диалога на интелектуалеца при предаване на познанието
Предаването на достигнатото и разбрано познание е вид предаване на дар, който човек достига по пътя си. За три стратегии при предаване на този дар говори Джоузеф Камбъл. [12] Същите стратегии ползват и интелектуалците. При първата, за която стана дума по-горе, интелектуалците се отказват да предават дара си и се обричат на интелектуална алиенация. Втората е стратегията на търговеца, който превръща дара в търговия и практически чрез способите на бизнес комуникацията и търговския диалог успява да предаде, да продаде дара на познанието на хората. Третата стратегия е тази на учителите, които търпеливо подготвят съзнанието на учениците си да приемат дара на познанието.
Защо е толкова трудно приемането на дара? Защото приемането на всяко ново е свързано с промяна в установения начин на живот и мислене, която конформистката нагласа по-скоро отхвърля. Поради тази причина интелектуалецът не само следва да избере стратегията, чрез която ще предаде дара на общността – търговец или учител, но следва и внимателно да избере и приложи определен риторически стил в диалога си с общността. Тук ще бъдат скицирани три риторически стила.
Дистопичният стил в последните години е все по-предпочитан от публичните интелектуалци. Има множество емпирични факти в подкрепа на подобна хипотеза, те очакват своята систематизация и анализ. Дистопичният реторичен стил експлоатира словото като дар за изграждане на негативни и нихилистични представи за неизбежността на злото и обществената катастрофа. Дистопичното говорене се явява с претенция да разкрие и защити истината в общия поток на дезинформацията и разпространение на фалшиви новини. Дистопиците обикновено се самопредставят като добре информирани, ползващи специална информация и доверие на високопоставени кръгове. Подобно самопредставяне е и израз на тяхната претенция да бъдат собственици на истината.
Субективно погледнато негативното и осъдително говорене е по-лесно – това не става, онова не работи, лъжат ни, срутена ни е държавата, няма гражданско общество, културата е ниска. Обективно, в социалния хронотоп на криза и политическа агония, дистопичният стил бързо и относително безпроблемно намира привърженици, т.е. интелектуалецът с дистопичен риторичен стил бива чут и разпознат, получава видимост в обществото, продължава диалога с хората. За него това е много добре – трупа символен капитал и власт, чрез които може да скочи в политическото поле на следващите избори. А политически избори в хронотопа на политическа агония има в изобилие – само през 2021 г. се проведоха 3 парламентарни (1 редовни и 2 предсрочни) и 1 президентски, през 2022 г. – още едни предсрочни парламентарни, през 2023 г., вече имаше едни предсрочни парламентарни, очакват се редовни местни.
До какво води дистопичната интелектуалщина за обществото ни? До същото, до което води и дистопичният политически дискурс, описан в друга студия, публикувана тук [13] – утвърждаване на народопсихологичния нихилистичен комплекс за малоценност, разпиляване вярата в постижимостта на промяна към по-добро, увеличаване на несигурността и страха, втечняване на обществото – по израза на Умберто Еко то става течно [14], следвайки Баумановата втечнена модерност. [15]
Дистопичният реторичен стил среща своя опонент в утопичната интелектуална реторика. Диалогът, който интелектуалците утописти водят, се отличава с непоколебимостта на вярата им в установяването на земен рай, метафорично казано. Да вярваш не е лошо, тъкмо напротив. Св. Августин казва: Вярвай, за да разбереш. От тази позиция утопичният интелектуален стил също изглежда приемлив. Проблемът е във факта, че малко са вярващите, а много – спекулиращите с вяра в хронотопа на политическата агония. Задълбочава се поради забравянето на втората част от Св. Августиновото слово – Разбери, за да вярваш, казва още той, свързвайки неделимо вярата с разума по пътя към достигане и предаване на истината. [16]
В подкрепа на дистопичния и утопичния интелектуален стил в диалога за предаване на дара на познанието идват и два български романа – авторите им напълно отговарят на дефиницията на понятието „интелектуалец“. Любопитно е, че и двата романа се издават преди предпоследната и последната президентска предизборна кампания и в тях става дума за две стратегии в избора на бъдещия български президент. Първи по време е романът утопия „Президентът“ с автор Димитър Недков, публикуван преди президентските избори през 2016 г. [17] Учудващи са множеството съвпадения между романа като художествена действителност и кампанията на кандидат-президента и впоследствие президент на България – Румен Радев. Вторият е романът дистопия „Опашката“ на Захари Карабашлиев, публикуван веднага след COVID-19 пандемията и преди президентската кампания през 2021 г. [18] Отново учудващи съвпадения между романа и кампанията. В следващо изследване този анализ ще бъде задълбочен, тук двата литературни факта се споменават само като отделни емпирични факти в подкрепа на дистопичния и утопичен интелектуален реторичен стил.
Няма съмнение, че и двата стила са пълна противоположност един на друг. Диалектическият принцип сочи, че именно противоположностите формират цялото. Ако анализираме утопичния реторичен стил, той може да ни отведе към първия – теологичен, етап от интелектуалното развитие на човечеството според Огюст Конт. [19] Дистопичният стил ползва доста от философската мисловна координата на втория етап по Конт – метафизичния, намеквайки например за абстрактни същности, които движат нещата, и смело прескача към конспирологията. Но интелектуалното развитие не спира до метафизичния етап. След него Конт дефинира и позитивистки етап, който би следвало да роди третия тип интелектуален реторичен стил – позитивисткия. Може би той е диалектическото единство на първите два, доколкото си взема от утопистите вярата, съединена с разум, а от дистопиците – съмнението във видимото. Прибавя още и паресия – за Мишел Фуко това е умение да достигнеш истината, да разпознаеш режимите ѝ, да я изречеш и да понесеш отговорността за казаното. [20]
Позитивисткият реторичен стил се отличава с аргументация, основана на научно проверени факти, заемащи мястото на измислени или желани реалности, постистина и фалшиви новини, с обективни данни, а не със субективни мнения. Интелектуалците, които следват позитивисткия реторичен стил, приемат това, което е, без значение дали то съвпада с онова, което те искат да бъде. Те намират начин как чрез словото да предадат достигнатата истина, така че хората и обществото да я приемат и използват, за да постигнат личен и обществен интелектуален, морален, физически и материален напредък. Какъв е този начин? В основата си той е умела подготовка на общественото съзнание да приеме новото познание. Подготовката се състои в обучение, т.е. тук е нужен вторият учителски дар от даровете на харизмата.
На какво учат интелектуалците? На живеене чрез мислене и свободен избор. И ето, че отново стигнахме до мисленето и мисълта, появила се и развиваща се по някакво нервно чудо, правеща интелектуалците вечни и злощастни заточеници на тази земя. [21] Именно мисълта и мисленето е нещото, което интелектуалецът учи в диалога си със Словото. Съответно мисълта и мисленето е дарът, който той предава в диалога си с хората чрез словото. И отново мисълта и мисленето му са тези, които го заключват в затвора на собствената му интелектуална алиенация, в пространството на интелектуалния монолог и самота.
Ето, че логиката на текста отведе обратно към началото му – към Мопасан и неговата „Непотребна красота“. Коя всъщност красота е непотребна? Според новелата, това е същинската духовна красота на интелектуалното посвещение. Тъкмо поради това Мопасан определя интелектуалците като злощастни заточеници. Дали всички интелектуалци са злощастни заточеници, или тази литературна метафора има своите обективни ограничения? Този въпрос ще остане за следващ размисъл.
Цитати и бележки
[1] Мопасан, Ги дьо. (1976). Непотребната красота. В: Мопасан, Ги дьо. Избрани творби. София: Народна култура, 518–537. [Mopasan, Gi dyo. (1976). Nepotrebnata krasota. V: Mopasan, Gi dyo. Izbrani tvorbi. Sofia: Narodna kultura, 518–537.]
[2] Бахтин, М. (1975). Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. Москва: Художественая литература, 234–235. [Bahtin, M. (1975). Voprosы literaturы i эstetiki. Issledovania raznыh let. Moskva: Hudozhestvenaya literatura, 234–235.]
[3] Михайлова, К. (2023). Интелектуалците в антиинтелектуална ситуация. Пловдив: ИК-ВУСИ. [Mihaylova, K. (2023). Intelektualtsite v antiintelektualna situatsia. Plovdiv: IK-VUSI.]
[4] Тодоров, Ц. (1992). Завладяването на Америка или въпросът за Другия. София: УИ „Св. Климент Охридски“. [Todorov, Ts. (1992). Zavladyavaneto na Amerika ili vaprosat za Drugia. Sofia: UI „Sv. Kliment Ohridski“.]
[5] Shils, E. (1972). The Intellectuals and the Powers and Other Essays. Chicago: Univ. Chicago Press.
[6] Mills, C. W. (1945). The Powerless People: The Social Role of the Intellectual. In: Bulletin of the American Association of University Professors (1915-1945). Vol. 31, No. 2, 231–243.
[7] Всеобщата декларация за правата на човека, приета от Организацията на обединените нации (10.12.1948 г.). [Vseobshtata deklaratsia za pravata na choveka, prieta ot Organizatsiyata na obedinenite natsii (10.12.1948 g.).]
[8] Александров, А. (2019). Проповед, проповедник, слушатели. София: Librum, 97–104. [Aleksandrov, A. (2019). Propoved, propovednik, slushateli. Sofia: Librum, 97–104.]
[9] Foucault, M. (2013). Truth and Power. (P. Rabinow & JD Faubion Eds.) Essential Writings of Michel Foucault, Vol. 3: Power. New York, “New Press”, 111–133.
[10] Фуко, М. (2016). Управляването на себе си и на другите. София: Критика и хуманизъм. [Fuko, M. (2016). Upravlyavaneto na sebe si i na drugite. Sofia: Kritika i humanizam.]
[11] Камбъл, Д. (2017). Героят с хиляди лица. София: Елементи. [Kambal, D. (2017). Geroyat s hilyadi litsa. Sofia: Elementi.]
[12] Камбъл, Д. (2006). Пътища към блаженството. София: Изток-Запад. [Kambal, D. (2006). Patishta kam blazhenstvoto. Sofia: Iztok-Zapad.]
[13] Михайлова, К. (2022) Реторични и дискурсивни особености на кампаниите за предсрочни парламентарни избори в България през 2021 г. Реторика и комуникации, бр. 53, 9–27. DOI: 10.55206/NDXH8776. [Mihaylova, K. (2022) Retorichni i diskursivni osobenosti na kampaniite za predsrochni parlamentarni izbori v Bulgaria prez 2021 g. Retorika i komunikatsii, br. 53, 9–27. DOI: 10.55206/ND XH8776.]
[14] Еко, У. (2020). Pape Satan Aleppe – Хроники на едно течно общество. София: Колибри. [Eko, U. (2020). Pape Satan Aleppe – Khroniki na edno techno obshtestvo. Sofia: Kolibri.]
[15] Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity.
[16] Св. Августин Аврелий (2006). Изповеди. София: Изток-Запад. [Sv. Avgustin Avreliy (2006). Izpvedi. Sofia: Iztok-Zapad.]
[17] Недков, Д. (2016). Президентът. София: ИК „Захарий Стоянов“. [Nedkov, D. (2016). Prezidentat. Sofia: IK „Zahariy Stoyanov“.]
[18] Карабашлиев, З. (2021) Опашката. София: Сиела. [Karabashliev, Z. (2021) Opashkata. Sofia: Siela.]
[19] Конт, О. (1998). Социалната наука. София: Глория Мунди, 224–245. [Kont, O. (1998). Sotsialnata nauka. Sofia: Gloria Mundi, 224–245.]
[20] Фуко, М. (2016). Управляването на себе си и на другите. София: Критика и хуманизъм. [Fuko, M. (2016). Upravlyavaneto na sebe si i na drugite. Sofia: Kritika i humanizam.]
[21] Мопасан, Ги дьо. (1976). Непотребната красота. В: Мопасан, Ги дьо. Избрани творби. София: Народна култура, 518–537. [Mopasan, Gi dyo. (1976). Nepotrebnata krasota. V: Mopasan, Gi dyo. Izbrani tvorbi. Sofia: Narodna kultura, 518–537.]
Библиография
Александров, А. (2019). Проповед, проповедник, слушатели. София: Librum. [Aleksandrov, A. (2019). Propoved, propovednik, slushateli. Sofia: Librum.]
Бахтин, М. (1975). Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. Москва: Художественая литература. [Bahtin, M. (1975). Voprosы literaturы i эstetiki. Issledovania raznыh let. Moskva: Hudozhestvenaya literatura.]
Всеобщата декларация за правата на човека, приета от Организацията на обединените нации (10.12.1948 г.). [Vseobshtata deklaratsia za pravata na choveka, prieta ot Organizatsiyata na obedinenite natsii (10.12.1948 g.).]
Евангелие от Иоан. В: Библия, Св. Синод на Българската църква, 1993. [Evangelie ot Ioan. Biblia. Sv. Sinod na Balgarskata Tsarkva, 1993]
Еко, У. (2020). Pape Satan Aleppe – Хроники на едно течно общество. София: Колибри. [Eko, U. (2020). Pape Satan Aleppe – Khroniki na edno techno obshtestvo. Sofia: Kolibri.]
Камбъл, Д. (2006). Пътища към блаженството. София: Изток-Запад. [Kambal, D. (2006). Patishta kam blazhenstvoto. Sofia: Iztok-Zapad.]
Камбъл, Д. (2017). Героят с хиляди лица. София: Елементи. [Kambal, D. (2017). Geroyat s hilyadi litsa. Sofia: Elementi.]
Карабашлиев, З. (2021). Опашката. София: Сиела. [Karabashliev, Z. (2021). Opashkata. Sofia: Siela.]
Конт, О. (1998). Социалната наука. София: Глория Мунди. [Kont, O. (1998). Sotsialnata nauka. Sofia: Gloria Mundi.]
Книга на пророк Захария. В: Библия, Св. Синод на Българската църква, 1993. [Kniga na prorok Zaharia. Biblia. Sv. Sinod na Balgarskata Tsarkva, 1993]
Михайлова, К. (2022) Реторични и дискурсивни особености на кампаниите за предсрочни парламентарни избори в България през 2021 г. Реторика и комуникации, бр. 53, 9–27. DOI: 10.55206/NDXH8776. [Mihaylova, K. (2022) Retorichni i diskursivni osobenosti na kampaniite za predsrochni parlamentarni izbori v Bulgaria prez 2021 g. Retorika i komunikatsii, br. 53, 9–27. DOI: 10.55206/ NDXH8776.]
Михайлова, К. (2023). Интелектуалците в антиинтелектуална ситуация. Пловдив: ИК-ВУСИ, 2023. [Mihaylova, K. (2023). Intelektualtsite v antiintelektualna situatsia: Plovdiv, IK-VUSI, 2023.]
Мопасан, Ги дьо (1976). Непотребната красота. В: Мопасан, Ги дьо. Избрани творби. София: Народна култура. [Mopasan, Gi dyo (1976). Nepotrebnata krasota. V: Mopasan, Gi dyo. Izbrani tvorbi. Sofia: Narodna kultura.]
Недков, Д. (2016). Президентът. София: ИК „Захарий Стоянов“. [Nedkov, D. (2016). Prezidentat. Sofia: IK „Zakharii Stoyanov“.]
Св. Августин Аврелий. (2006). Изповеди. София: Изток-Запад. [Sv. Avgustin Avrelii (2006). Izpovedi. Sofia: Iztok-Zapad“]
Тодоров, Ц. (1992). Завладяването на Америка или въпросът за Другия. София: УИ „Св. Климент Охридски“. [Todorov, Ts. (1992). Zavladyavaneto na Amerika ili vaprosat za Drugia. Sofia: UI „Sv. Kliment Ohridski“.]
Фуко, М. (2016). Управляването на себе си и на другите. София: Критика и хуманизъм. [Fuko, M. (2016). Upravlyavaneto na sebe si i na drugite. Sofia: Kritika i humanizam.]
Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity.
Foucault, M. (2013). Truth and Power. In: P. Rabinow, JD Faubion (ed.) Essential Writings of Michel Foucault, Vol. 3: Power. New York: New Press, 111–133.
Mills, C. W. (1945). The Powerless People: The Social Role of the Intellectual. In: Bulletin of the American Association of University Professors (1915-1945). Vol. 31, No. 2, 231–243.
Shils, E. (1972). The Intellectuals and the Powers and Other Essays. Chicago, Univ. Chicago Press.
Ръкописът е изпратен на 14.06.2023 г.
Рецензиране от двама независими рецензенти: от 15.06.2023 до 23.06.2023 г.
Приемане за публикуване: 25.06.2023 г.
Manuscript was submitted: 14.06.2023.
Double Blind Peer Reviews: from 15.06.2023 till 23.06.2023.
Accepted: 25.06.2023.
Брой 56 на сп. „Реторика и комуникации“, юли 2023 г. се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП4/72 от 16 декември 2022 г.
Issue 56 of the Rhetoric and Communications Journal (July 2023) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP4/72 of December 16, 2022.