Сп. „Реторика и комуникации“, брой 55, април 2023 г.
Rhetoric and Communications, Issue 55, April 2023
DOI 10.55206/AOXD6984
Доц. д-р Симеон Василев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Имейл: sivasilev@uni-sofia.bg
Проф. д-р Янка Тоцева
Университет за национално и световно стопанство
Имейл: yanka.totseva@unwe.bg
В брой 55 научното електронно списание „Реторика и комуникации“ продължава традицията си да предлага задълбочени изследвания на български и чуждестранни учени, и експерти, по актуални теми в областта на реториката и комуникациите. Той е тематично фокусиран върху теоретичното осмисляне на три важни теми – доверието в медиите и PR комуникацията; европейската политика на сближаване и проявленията на медийни дефицити във виртуална среда; ролята на медиите в образователния процес и тенденциите в докторантското обучение. В броя са включени резултатите от научни изследвания, посветени на реториката на доверието като стимул за регионалните новинарски медии в Нидерландия; на особеностите на дискурса относно ПР стратегията и принципите на поведение като условие за изграждане и поддържане на взаимоотношения между организациите и обществото. Направени са изводи от анализ на дискусиите за евроатлантизма във виртуална среда и на комуникирането на европейската политика на сближаване. За изследователите на образователния процес предлагаме статии за стратегията и реформите в Сърбия, и за докторантското обучение в Германия и България.
- W. M. (Willem) Koetsenruijter и J. C. (Jaap) de Jong от Лайденския университет в Нидерландия тематизират близостта като уникално предимство за регионалните медии, което ги разграничава от националните новинарски организации и е стимул да се избегне реториката на изключването, регионализма и ксенофобията. В статията е представена в теоретичен контекст реториката на доверието в регионалните новинарски медии и близостта като квинтесенциално качество на новините. В проучването изследователите тематизират понятието за близост като реторичен похват и анализират 52 интервюта с журналисти от регионални нидерландски медии, за да проучат как те аргументират доверието в своята медия.
Димитрина Стефанова изследва доверието като компонентната структура на ПР стратегията и като условие за успешно изграждане и поддържане на взаимоотношения между организациите и обществото като цяло. Като база за анализа са взети експертни проучвания и специалните доклади от последните четири години на Edelman Trust Barometer и на Edelman Data & Intelligence. Изводите са свързани с особеностите на дискурса относно ПР стратегията и принципите на поведение.
Десислава Антова изследва дискусиите относно евроатлантизма, които се реализират на вербално и визуално равнище във виртуална среда, и по-специално в социалната мрежа Фейсбук. Тя използва метода на реторичен анализ, който е фокусиран върху посланията и ефектите от тях в специфичен политически контекст и в предизборна кампания и ситуация. Той дава възможности да се установят някои проявления на евроскептицизма и евроатлантизма във виртуална среда. Статията е повод за дискусия за медийните дефицити, за необходимостта от законови регулации по отношение на фалшивите новини и най-вече за злоупотребата с понятията, без в тях да се влага конкретно съдържание.
Комуникиране на европейската политика на сближаване е тема на статията на Асения Димитрова. Тя прави теоретичен обзор и преглед на научната литература, свързана с медийното отразяване и комуникирането на кохезионната политика на Европейския съюз (ЕС). Разгледани са англоезични публикации, както и публикации на български език, от научни списания или като част от изследователски проекти, които са свързани с комуникационните стратегии за кохезионната политика. Целта е да се откроят основните подходи, теми и недостигът в научното познание по темата до момента. Асения Димитрова анализира връзката между фондовете и подкрепата за Европейския съюз като цяло, както и влиянието ѝ върху усещането за европейска идентичност.
Иван Цветанович разглежда новия процес на образование в Сърбия. Той поставя проблема с академичната честност и правната система в сферата на образованието. Иван Цветанович прави обзор на добрите практики на учени от САЩ и анализира примери за негативни прояви в структурата и организацията в образователните институции в Сърбия. Той разглежда основно перспективите за отношенията между всички страни, отговорни за успешното образование, за ролята на демократичните медии в областта на образованието и за превръщането на образованието в „специфична форма на културна памет“.
Адриана Тонева представя проучване на нормативната база и стратегическите документи на докторантското обучение в Германия. В статията са направени контент анализ и вторичен анализ на данни и са конкретизирани изискванията за прием и провеждане на докторантура в три различни федерални провинции. Обобщени са практиките на съвместната изследователска дейност в рамките на общ научен труд и тенденциите за интернационализация на всички нива във висшите учебни заведения на Германия.
Надя Бирежакли анализира докторантското обучение в България в светлината на Болонския процес и Европейското образователно пространство. В статията се очертават перспективите и предизвикателствата пред докторантското обучение и се дават препоръки за оптимизиране на образователния и изследователския процес в рамките на обучението за придобиване на образователната и научна степен „доктор“ в България. В статията е направен изводът, че се наблюдава постепенна хармонизация в практиките и качеството на докторантското обучение.
В рубриката „Представяне на авторите“ проф. дн Иванка Мавродиева представя книгите на Венцислав Бондиков „PR като обект на познание. Към философията на пъблик рилейшънс“ и „Критични дебати за PR“.
Брой 55 на сп. „Реторика и комуникации“, април 2023 г. се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП4/72 от 16 декември 2022 г.
Issue 55 of the Rhetoric and Communications Journal (April 2023) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP4/72 of December 16, 2022.