Думи на водещия

Сп. „Реторика и комуникации“, брой 60, юли 2024 г.

Rhetoric and Communications, Issue 60, July 2024

 DOI 10.55026/KRTK3109

 

Проф. д-р Симеон Василев

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Имейл: sivasilev@uni-sofia.bg

Брой 60 на научното електронно списание „Реторика и комуникации“ предлага задълбочени изследвания на бъл­гарски и чуждестранни изследо­ватели в областта на реториката и комуникациите. Статиите в броя са свое­образна среща на история и настояще. Те са резултат на сериозни изследо­вателски усилия за теоретично осмисляне на реторичното минало, оратор­ското наследство и динамиката на трансформацията в комуникационното съвремие. В броя са включени научни статии, които са в широк тематичен и времеви диапазон – от анализ на древни текстове и реторични техники до изследване на дигитализацията и нейното влияние върху политическата, публичната и медийната комуникация.

В рубриката „Реторика и литература“ са включени текстовете на Ма­риета Ботева и Георги Петков. Ораторското наследство на Древен Рим е във фокуса на вниманието на Мариета Ботева. Тя представя резултатите от реторичен анализ на първата обвинителна реч на римския оратор Марк Ту­лий Цицерон против Катилина. Конкретно са проучени неговите реторични техники. Мариета Ботева представя авторов модел за анализ на реч. В ста­тията „Реторически рефлексии към „Кармина Бурана“ (Carmina Burana)“ Ге­­орги Петков търси съвременна актуалност на автентичния текст с ретори­чески методи. Според него има причини в перспективата на реториката про­­читът на древни текстове да се постави в различен изследователски кон­текст, който да покаже, че рефлексията в перспективата на реториката, може да представи древните текстове като актуални, приятни и значими.

Съвремието е представено в броя с теми като политическия кибер­мар­кетинг,  феноменът „дигитално разслояване“, правните и етични аспекти на изкуствения интелект, радикалните промени в публичната сфера и „имер­сивната“ журналистика.

Конструирането на общественото мнение чрез новите цифрови техно­логии е тема на статията на Борислав Виларов. Той изследва влиянието на информационните технологии и изкуствения интелект в политиката като една от най-важните сфери на човешка дейност. Виларов въвежда поня­тие­то „политически кибермаркетинг“, което е дефинирано като „съвременен политически маркетинг базиран на кибералгоритми, психография, микро­таргетиране, анализ на големи бази данни и насочване на персонални рек­лами чрез социалните медии и цифрови технологии на базата на ИИ“. Бо­рислав Виларов представя хипотезата за механизмите за въздействие на по­литическия кибермаркетинг върху политическата комуникация. Много важ­ната проблематика за социалното неравенство в съвременното инфор­мационно общество е разгледана в статията на Владислава Димитрова. Феноменът „дигитално разслояване“ е в центъра на нейното изследване и е анализиран като нов вид социално неравенство. Авторът стига до важния извод за необходимостта от своевременна правителствена политика за на­ма­ляване на дигиталното разслояване и насърчаване на равен достъп до информационни технологии за всички граждани. Регулацията на изкуст­вения интелект е във фокуса на внимание в статията на Мария Илиева. С методите на критичния анализ, кабинетното изследване и дискурсивния анализ са изследвани системите за изкуствен интелект в ЕС. Особен акцент са законодателните и незаконодателните инициативи, етичните и комуника­ционните аспекти на изкуствения интелект (ИИ) както и съвместимостта на ИИ с основните обществени ценности и правата на човека. Димитрина Сте­фанова изследва радикалните промени в комуникацията и тяхното влияние върху връзките с обществеността и публичната сфера. В статията си тя пра­ви критичен преглед на принципите, заложени в стратегически документи, свързани с дейността в публичния сектор и дава препоръки за структури­рането на ефективния PR на национално и наднационално равнище.

Тетиана Зиновиева съсредоточава своя научен интерес върху т.нар. „имерсивна журналистика“, влияеща върху доверието в контекста на ерата на постистината и продължаващата война в Украйна. Тя стига до извода, че имерсивната журналистика има потенциал да оспорва стереотипите, да на­сърчава съпричастността и да задълбочава по интензивен начин разби­рането сред аудиторията. Проучването подчертава необходимостта от отго­ворно и етично използване на имерсивните медии, които създават ефекта на присъствие или потапяне в определено място, описано в но­вините и ре­портажите от мястото на събитието. Те създават усещане за присъствие и взаимодействие във виртуални или разширени реалности. В този контекст „журналистиката на въздействието“ открива възможности за критично мис­лене на студентите по журналистика в усилията им да създават въз­дейст­ваща и достоверна журналистика като условие за ангажираност на об­щес­т­вото със сложните проблеми като войната и конфликтите.

В брой 60 на списанието са представени две издания.

Владимир Димитров представя книгата на чл.-кор. проф. дфн Ми­рослав Дачев „Чудотворни Богородични икони на Света гора“ от поре­ди­цата „Атониада“. В нея среща намират иконографията, иконологията и по­вествованието за чудото.

Катя Исса представя „Английско-български глосар по геотехника“ на Добромира Хичева и Ася Божинова-Хаапанен, който се определя като нов тип двуезичен терминологичен речник на основни класически и съвре­мен­ни термини от областта на геотехниката и инженерната геология.

Проф. д-р Симеон Василев е преподавател във Факултета по журна­лис­тика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Ох­ридски“. Автор е на книгите „Световният гамбит“, „Глобализираният абсурд“, „Версия „Международна политика“, „Десетилетието. В сянката на лидери, кризи, из­бори и войни“, „Лидерство и медии“, „В спиралата на споделянето. Ме­дийно съдържание и социални мрежи“, „Медийна екосистема. Предизви­кател­ства на трансформацията“.

Брой 60 на сп. „Реторика и комуникации“ (юли 2024 г.) се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП5/65 от 08 декември 2023 г.

Issue 60 of the Rhetoric and Communications Journal (July 2024) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP5/65 of December 08, 2023.