Сп. „Реторика и комуникации“, брой 65, октомври 2025 г.
Rhetoric and Communications, Issue 65, October 2025
DOI 10.55206/PJTA1625
Проф. дн Иванка Мавродиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Имейл: mavrodieva@phls.uni-sofia.bg
Брой 65 на списание „Реторика и комуникации“ следва добрите традиции, от една страна, да обединява на тематичен принцип публикации в рубрики, представящи по-компактно развитието на науката на теоретичен, методически и практико-приложен план; от друга страна, да публикува научни статии с високо качество на утвърдени учени и млади изследователи.
В рубриката „Реторика, медии, семиотика“ първата статия с автори Тетяна Зиновиева и Мария Якубовска (Tetiana Zinovieva и Mariia Yakubovska) очертава едно ново интердисциплинарно поле, а именно геймифицираната дигитална журналистика като нова реторична практика за ангажираност, учене и взаимодействие. Оставайки в полето на реториката и в частност към нейните функции в международните отношения и дейностите на Европейския съюз, Моника Панайотова изследва реч на премиера на Дания Мете Фредериксен по време на ротационното председателство на Съвета на ЕС, съчетавайки методи, основани на реторичните традиции от Аристотел и такива от 21. век на Саймън Синек (Simon Sinek). Елена Тарашева анализира парламентарния дискурс в българския парламент, представяйки резултати от изследване при използване на новия метод за изчисляване на ключови думи: дисперсия в текста и прави изводи относно „високочестотните повторения, колокациите, когнитивните метафори и реторичните средства за аргументация“. Цветелина Узунова представя резултати от изследване на медийни и дигитални комуникационни стратегии на монархии, като търси отговори за реализацията им между традицията и алгоритмите в медийна среда.
Павлета Начевска (Pavleta Nachevska) проучва ролята на медиите при отразяване на военни действия. Мирослав Дачев прави интересен анализ в статията си „Семиотика на името: икона, име, чудо“.
Във втората рубрика „Комуникации в обществото и бизнеса“ се обособяват две публикации, свързани с бежанците и мигрантите. Дениза Георгиева представя резултати от анализ на ролята и влиянието на преводача в терапевтичния и интервюиращ контекст при работа с бежанци. Сънджюн Лии (Seungeun Lee) прави сравнителен анализ на миграцията и мигрантите от Корея в държави от Европа: България, Унгария и Словакия, представени в медии и институционални документи. Любомира Спасова представя в статията си резултати от сравнителен анализ на скали за измерване на когнитивните стилове на потребители на реклама.
Третата рубрика „Академична и педагогическа комуникация“ включва статии, свързани с оповестяване на постигнатото в изследвания, които имат методически характер. Валерия Кардашевска представя резултати от прилагането на нови подходи в обучението по „Сценична реч“ на студенти по актьорско майсторство в смесена форма на обучение (присъствено и онлайн) на студенти от Националната академия за театрално и филмово изкуство в София и Националния университет по театър, кино и телевизия в Киев. Спас Рангелов от Hankuk University of Foreign Study, College of National Strategic Languages в Корея чрез метода на автоетнографско наблюдение и анализ описва преподаването на предмети по регионални изследвания в международна среда и извежда културни особености и комуникационни предизвикателства. Даниел Полихронов анализира посланията на съвременната попфолк музика в България и тяхното влияние върху процеса на възпитание.
Луливера Кръстева оповестява резултати от методи на изследвания от книгата на проф. д-р Минка Златева „Ретроспекции към публичната комуникация“ .
Иванка Мавродиева, професор, доктор, доктор на науките. Професор по реторика, бизнес комуникации, PR и академично писане в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, България. Член на Управителния съвет на Rhetoric Society of Europe (2013–2023). Мениджър на академичния подкаст „Ораторът в 21-ви век“ – https://www.youtube.com/@instituteofrhetoricandcomm142. Лектор, блогър, подкастър и обучител, тя изследва реториката като древна, но витална наука, и комуникацията като практика, интегрираща бизнес и изкуствения интелект.
Брой 65 на сп. „Реторика и комуникации“ (октомври 2025 г.) се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП6/48 от 04 декември 2024 г.
Issue 65 of the Rhetoric and Communications Journal (October 2025) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP6/48 of December 04, 2024.