Представяне на книги
Book Review
DOI 10.55206/NAIA4034
Иванка Мавродиева
Софийски университет „Св. „Климент Охридски“
Имейл: mavrodieva@phls.uni-sofia.bg
Монографиите на проф. д-р Венцислав Бондиков „PR като обект на познание. Към философията на пъблик рилейшънс“ (2020) и „Критични дебати за PR“ (2022) са публикувани от издателство Paradox.
Ще избегна дългото представяне на автора, маркирам само важни факти от професионалната му биография като дългогодишен преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и по-конкретно в катедра „Комуникация, връзки с обществеността и реклама“. Изследователските му интереси са в областите интегрирани маркетингови комуникации, манипулации и комуникация, пъблик рилейшънс, емпирични социологически изследвания с традиционни и нови методи.
Монографиите могат да се разглеждат на няколко равнища.
Първото е като квинтесенция на преподавателския опит на проф. Бондиков основно във Факултета по журналистика и масова комуникация, а и в други български висши училища.
Второто равнище е преосмисляне на практиките по PR през експертизата и консултантската дейност.
Дори само двете дават основание да се говори за полза от намирането на пресечни точки между хронологичния обзор, теоретичната матрица, установяване на промени в категориално-понятийния апарат на PR, обосноваване на промени в процеси, излизане извън тясно контекстуалното като спорадични практики и достигане до прогнози за PR в епоха, когато дигитализацията се развива динамично и от своя страна става фактор и двигател за редица промени.
Третото равнище е относно жанра и начините на позициониране на знанието в синтезиран и систематизиран вид. Доказателствата за това са, че всяка от книгите има свой самостоятелен живот и представя PR от различна гледна призма; същевременно монографиите, издадени през две години – съответно 2020 и 2022 – са свързани на философско, гносеологично и онтологично равнище, тъй като са обединени не просто тематично, а познавателно и изследователски.
Монографията „PR като обект на познание. Към философията на пъблик рилейшънс“ е с обем 214 страници, тя е разделена на 8 глави, които са самостоятелно тематично обособени, но в цялост представят знанието по PR на теоретично, евристично, методическо и изследователско ниво. Професор Бондиков формулира в първа глава един от най-често задаваните въпроси от експерти и дава своя експертен отговор мотивирано: „Какво е PR – наука и (или) изкуство?”.
Втора глава е посветена на друг въпрос, който се дискутира от десетилетия от PR специалистите и практиците: PR дали е мениджърска функция, или е социална технология. И отново авторът дава обосновано своята оценка.
Трета глава е ориентирана към търсене на отговори на някои методологически въпроси на PR. От философска и етична гледна точка въпросът на PR и обективността на информацията е поставен в четвърта глава. Пета глава третира темата за прогнозирането в пъблик рилейшънс. Шеста глава включва една от често обсъжданите теми в развитието на PR и в изясняването на неговите функции, предназначение, на ролята му в обществото, на връзките на PR с политиката и политиките, с управлението в обществото, а именно дали PR е като съвременна форма на пропаганда (127–152). Дори да приемаме позициите на автора, академичната коректност изисква да се каже, че е налице научна аргументация към тезите на автора, и изводите са обосновани.
Като своеобразно продължение на предходната тема е седма глава, посветена на PR и манипулацията в многопластовото разбиране и на двата термина, на двете практики.
Като специалист в методологията на изследванията и на емпиричните изследвания, Венцислав Бондиков отделя в седма глава място в над 25 страници на методологическите проблеми при използването на емпиричните изследвания в PR дейността, като все още не наблюдава дефицит на знания и методическа подготовка в тази област.
Монографията не е в жанра „учебник“, обобщавайки, потвърждавам, че това е монографията, представяща в българската научна традиция систематизирано знание през призмата на опита и експертизата в хронологичен, терминологичен и методически план.
„Критични дебати за PR“ е с обем 192 страници. Цитирам това, което Венцислав Бондиков цитира като мото в началото на книгата: „Всяко изказано от мен съждение трябва да се разбира не като твърдение, а като въпрос“. Като рецензент си позволявам да обобщя, че това е ясна самооценка на автора като създател на научни текстове, преподавател и специалист, основавайки се на това, че науката е дългосрочен процес, в който се формулират изследователски въпроси, на които чрез научни методи се търсят отговори, валидни тук и сега и оставящи следи в науката. Книгата е разделена на седем глави. Ще започна с изводи относно главите по особено преконфигуриране, за да докажа извода за умението да се правят анализи и да се извеждат прогнози. Първата е озаглавена „Дефинирането на пъблик рилейшънс“, петата „Дигиталният срещу „традиционния“ PR, или мъртъв ли е „традиционният“ PR?“, а седма глава е озаглавена „Какво е бъдещето на PR?“. Авторът позиционира пъблик рилейшънс в теоретичен и методически план, очертава нови сфери на приложение, в които традициите като знания, опит, техники и технологии се съчетават и преобразуват по особен начин, осмисляйки дигитализацията на много равнища. Авторът дава информация във връзка с търсене отговор на въпроса в шеста глава „Кой е бащата на PR?“, като той е представен като индивидуален принос на известни имена, като корпоративна дейност и легитимиране в сферата на медиите, като промени в дейностите и в образованието. Седма глава звучи като отворен въпрос: „Какво е бъдещето на PR?“, авторът избягва дидактичния подход и категоричните отговори, същевременно очертава перспективи и тази глава има връзка с втора глава: „Етапи и модели на пъблик рилейшънс“, където има изводи и синтез на проучени източници. Отделям внимание на четвърта глава, в която са намерени пресечни точки или по-скоро приложение на лобизма в пъблик рилейшънс. Венцислав Бондиков за пореден път поставя въпроса за морала и за моралните проблеми в PR.
В обобщение казвам, че оставайки последователен в анализиране в широки мащаби и задълбочено PR, той не следва удобната конюнктурна пътека, а очертава граници за потенциални изследвания в PR от следващите генерации специалисти. На с. 188–189 казва: „Предполагам, че в бъдеще е възможно машините с изкуствен AI да надминат хората по интелигентност, или пък по някакъв начин хората и машините да слеят своя интелект, като създават нещо ново и различно, но съм убеден, че PR професията изисква опит, придобит в практиката, творчески подход към различните ситуации, влияние, убеждаване и морални критерии, които едва ли могат да бъдат постигнати чрез програмиране“.
Двете монографии на Венцислав Бондиков са адресирани както към преподаватели и изследователи в областта на PR, така и към практици и експерти, към студенти и към мениджъри в комуникационния бизнес и медиите.
Ръкописът е изпратен на 01.02.2023 г.
Приемане за публикуване: 29.02.2023 г.
Manuscript was submitted: 01.02.2023 г.
Accepted: 29.02.2023.
Брой 55 на сп. „Реторика и комуникации“, април 2023 г. се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП4/72 от 16 декември 2022 г.
Issue 55 of the Rhetoric and Communications Journal (April2023) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP4/72 of December 16, 2022.
.