Комуникация, диалог, образование
Communication, Dialogue, Education
DOI 10.55206/DUDQ6184
Мая Сотирова
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Имейл: mayasotirova@swu.bg
Абстракт: Водеща цел на обучението по български език и литература в началния етап на основното образование е овладяването на ключовата компетентност, свързана с комуникацията на български език. Предмет на изследване в статията е комуникативната компетентност на учениците в начална училищна възраст и по-конкретно уменията за диалогична устна комуникация. Направен е анализ на учебни програми по български език и литература от 1 до 4 клас (общоообразователна подготовка), които са публикувани в сайта на Министерството на образованието и науката. Проучени са научни публикации, свързани с методиката на преподаване на български език, устната реч, устната комуникация, диалога, устното диалогично етикетно общуване. Целта е да се очертае мястото на тези умения в комплекса от компетентности, овладявани от учениците, да се откроят някои особености в развитието на уменията за диалогично устно общуване. На тази основа се извеждат конкретни методически ориентири, адекватни на целите на съвременното езиково обучение и на комуникативните нужди на съвременните ученици.
Ключови думи: комуникативна компетентност, диалогично устно общуване, начална училищна възраст.
Development of Primary Students’ Dialogic Oral Communication Skills
Maya Sotirova
South-West University “Neofit Rilski” – Blagoevgrad
E-mail: mayasotirova@swu.bg
Abstract: The main goal of the study of Bulgarian language and literature in the initial stage of primary education is the mastery of the key competence related to communication in the Bulgarian language. The subject of research in the article is the communicative competence of students of primary school age and, more specifically, the skills of dialogical oral communication. An analysis of the curricula for Bulgarian language and literature from grades 1 to 4 (general education), which are published on the website of the Ministry of Education and Science, was performed. Scientific publications related to the methodology of teaching Bulgarian language, oral speech, oral communication, dialogue, oral dialogic etiquette communication were studied. The aim is to outline the place of these skills in the complex of competencies mastered by students, to highlight some features in the development of dialogic oral communication skills. On this basis, specific methodological guidelines adequate to the goals of modern language teaching and the communicative needs of modern students are derived.
Keywords: communicative competence, dialogical oral communication, primary school age
Увод
Развитието на уменията за диалогично общуване е важен момент от процеса на формиране и развитие на комуникативната компетентност на учениците в начална училищна възраст. Развитието на комуникативните умения е продължителен процес, който се осъществява в непосредственото общуване с другите в разнообразни комуникативноречеви ситуации. В училищна възраст тези умения се развиват интензивно и непреднамерено под влияние на богатата речева среда и изобилието от комуникативни стимули в света на детето – в семейството, приятелския кръг, в урочната и извънурочната дейност. То се включва в различни нива на социално взаимодействие, става активен субект в социални отношения, учи се на адекватно социално поведение и натрупва опит, превръщайки социалното в индивидуално. Комуникативното развитие на детето е неразривна част от личностното му развитие, от формирането на неговата социална идентичност.
Възрастта от 7 до 11 години е интензивен период и в познавателното развитие. Развиват се висшите когнитивни процеси като предпоставка за съзнателно усвояване на компонентите на езика – фонетика, лексикология, морфология и синтаксис, прагматика. Усъвършенстват се уменията за устна комуникация, усвояват се писмената форма на вербалната комуникация, интензивно се развиват експресивната и импресивната реч, уменията за диалогични и монологични речеви изказвания. Формира се и се усъвършенства комуникативната компетентност на ученика, ключова роля за което имат езиковото и литературното обучение.
Комуникативноречевите умения в контекста на съвременната парадигма на родноезиковото обучение в начален етап
В рамките на началното училищно образование формирането и развитието на комуникативната компетентност на учениците е преднамерен и целенасочен процес. То се осъществява в рамките на обучението по комплексния учебен предмет „Български език и литература“, което е приоритетно насочено към постигане на базовото равнище на ключовата компетентност, свързана с комуникацията на български език. Учебният предмет има комплексен характер и подготвя учениците за системното изучаване на българския език и литературата в следващия образователен етап. „В центъра на двете предметни области са комуникативноречевите умения, чрез които се гарантира практическата насоченост на обучението“. [1] Същностна особеност на обучението на този образователен етап е единното овладяване на езикови, комуникативноречеви, литературни и социокултурни компетентности.
Комуникативно-прагматичната ориентация на езиковото обучение в 1.–4. клас се определя и от характера на самата комуникативна компетентност, която в широк смисъл включва в съдържанието си и езиковата, и социокултурната компетентност. „Комуникативната компетентност е способността да се осъществи речева дейност, да се реализира комуникативноречево поведение на основата на фонологични, лексикално-граматични и социолингвистични знания и навици в съответствие с различни задачи и ситуации на общуване“. [2] Според Кирил Димчев понятийно комуникативната и комуникативноречевата компетентност се припокриват [3]. В изследванията върху комуникативната компетентност тя се разглежда като обхващаща лингвистичната, социолингвистичната, дискурсната и стратегийната компетентност. Както отбелязва Марияна Георгиева, „комуникативната компетентност се приема като най-висша в йерархията на компетентностите“. [4] Ето защо „формирането на комуникативноречеви умения, на комуникативна компетентност е доминанта в целите на езиковото обучение в началния етап на образование. [5] Тази цел се реализира в обучението по всички дялове на комплексния учебен предмет „Български език и литература” (начално ограмотяване, езиково обучение, литературно обучение).
В рамките на езиковото обучение комуникативната компетентност се формира целенасочено чрез специално обособените в учебната програма уроци по създаване на текстове. В методическите традиции у нас този дял на комплексния учебен предмет се определя като обучение по развитие на устната и писмената реч на учениците или обучение по формиране на комуникативноречеви умения. В контекста на съвременните постановки за компетентностна ориентация на обучението в методическата литература все повече се налага означаването му като обучение по формиране на комуникативноречеви компетентности. Според Мая Падешка функциите на тези уроци в цялостната система на обучението по български език са да преобразуват знанията на учениците в умения за възприемане и създаване на пълноценни в комуникативно отношение текстове, предназначени за различни социокултурни сфери. [6] В този смисъл възприетото в новите учебни програми наименование (създаване на текстове) конкретизира, но не стеснява целите на обучението по този дял. От лингвистично гледище всяко едно речево изказване в устна или в писмена форма е текст, а именно в текста като езикова единица от най-висок ранг се проявяват в най-висша степен уменията за адекватен подбор на езиковите средства при решаването на различни комуникативни задачи, т.е. комуникативноречевата компетентност на ученика. Чрез създаването на текстове учениците осмислят собствения си езиков и речев опит, учат се да анализират и оценяват речевите си изяви по отношение не само на тяхната уместност, но и на тяхната правилност (съответствие с книжовната норма). Т.е. на това равнище в най-висока степен се проявява и овладяната от учениците езикова компетентност.
Особености в развитието на уменията за диалогично устно общуване в начална училищна възраст
Психолингвистичните изследвания върху особеностите на детската реч дават богата информация за характеристиките на различните видове реч и тяхното взаимодействие в онтогенетическото развитие. Една от основните закономерности в речевото развитие на човека е изпреварващото развитие на устната реч спрямо писмената. Тази закономерност е и един от основните методически принципи на родноезиковото обучение и предполага „установяване на оптимална методическа мяра на съотношението в процеса на единното им овладяване“. [7] Тъй като писмената реч се усвоява на основата на устната, обучението е ориентирано към овладяване на писмената реч (като съвкупност от графични, правописни, пунктуационни и стилистични знания и умения) и едновременно с това – към усъвършенстване на уменията за речева изява в устна форма.
Интензитетът в развитието на устната реч в периода до постъпване в училище зависи от богатството на комуникативни стимули в естествената речева среда на детето. По пътя на подражанието, влизайки в различни комуникативни роли, то развива умения за диалогично устно общуване – овладява речеви формули за успешно взаимодействие в разнообразни комуникативни ситуации, осмисля речевото си поведение с оглед постигането на едни или други комуникативни цели, осъзнава ролята на екстралингвистичните средства в общуването, непреднамерено усвоява езиковите средства и езиковите норми, които предстои да се превърнат в предмет на преднамерено изучаване в етапа на училищното обучение.
Основен момент в речевото развитие на учениците в начална училищна възраст е усвояването на книжовния български език. Независимо от това, че при постъпване в училище равнището на владеене на официалния език може да е добро, под влияние на непосредственото общуване речта на децата е предимно битово-разговорна. Важна задача на обучението по отношение на овладяването на ключовата компетентност за общуване на български език е поставянето на речта на нормативно-стилистична основа. Основен методически принцип в това отношение е принципът за оценка на изразителността на речта, който предполага едновременно усвояване на обективно-информативната функция и на изразителната (стилистическа) функция на езиковите средства, т.е. наред с възприемане на мисловното съдържание на речта, възприемане и на вложеното в нея личностно-оценъчно отношение. [8] Функционално-стилистичният подход подкрепя комуникативната ориентация на езиковото обучение и е основа за осмисляне и усвояване на характерните особености на функционалните стилове (разговорен, официално-делови, научен, публицистичен, художествен), активни в различните сфери на общуване. В обучението по формиране на комуникативноречеви компетентности този подход има важно значение. Той определя необходимостта от жанрово и стилово многообразие на детската речева изява в устна и в писмена форма, тъй като „езиковите средства и в устната комуникация, подобно на писмената, се свързват с определен функционален стил; при устно общуване в различни сфери и ситуации се използват варианти на съответния функционален стил“. [9]
В рамките на обучението по формиране на комуникативноречеви компетентности уменията на учениците за диалогично общуване се развиват в единство с уменията за монологична речева изява. Учениците усвояват знания за начини и средства за общуване, усъвършенстват уменията си за ориентиране в комуникативноречевата ситуация (Кой говори? На кого? За какво? Защо? Кога? Как? Къде?), за уместна употреба на езикови и неезикови средства според комуникативната ситуация. Тези знания и умения са основа за формирането на уменията за устно диалогично общуване, които като очаквани резултати от обучението (съгласно учебните програми по български език и литература за 1.–4. клас) имат следната изява в устната диалогична реч на ученика:
- Използва речевия етикет при поздравления и обръщения в устно общуване (1. кл.), дава примери за речева учтивост при общуване (2. кл.);
- Прилага правила за речева учтивост: в 1. кл. – при поздрав, благодарност, молба, във 2. кл. – при изразяване на съгласие или несъгласие. [10], [11], [12], [13]
Формирането на умения за речево етикетно общуване започва още в етапа на овладяване на четенето и писането като способи за комуникация според Мариана Мандева. В обучението на устно диалогично етикетно общуване намират място разнообразни комуникативни упражнения, свързани със ситуации, често срещани в автентичния говор на учениците. [14]
Решаващо значение за успешната устна речева изява на учениците има развитието на езиковата компетентност, тъй като тя е основен елемент на комуникативната компетентност. Работата върху предвидените в учебните програми фонологични, лексикално-граматични и социолингвистични знания, умения и отношения е основа за взаимосвързаното овладяване на правоговорните и правописните книжовни норми и обезпечава книжовно правилна и комуникативно уместна речева изява в диалогичното общуване.
Силен заряд за усъвършенстване на устната реч има литературното обучение – не само чрез подбора на текстовете в читанките, но и чрез системата от методически похвати в уроците за възприемане и осмисляне на литературно произведение и в уроците за обсъждане на самостоятелно прочетено литературно произведение. Беседата като учебна ситуация в този тип уроци дава възможност за приложение на усвоените умения и пропедевтически ориентира към осмислянето на особеностите на диалогичните устни жанрове – разговор, беседа, дебат и др.
Опора в комуникативно-ориентираното езиково обучение са речевият опит на учениците и езиковият усет, които са формирани в непосредственото общуване в естествената говорна среда. Характеристиките на говорната среда обаче определят и някои особености на детската реч, които са предмет на системна и целенасочена методическа работа в следните направления:
- преодоляване на диалектните речеви навици, които засягат в една или друга степен фонетиката, лексиката, морфологията, а понякога и синтаксиса;
- ограничаване на ученическия/младежкия социолект (особено във възрастта 10–11 години), който е силно повлиян от речта на „героите на нашето време“ в съзнанието на учениците – медийни, (псевдо)културни, виртуални и др. [15], [16];
- лимитиране на чуждите думи в речта на учениците и ефектите на „кодовото превключване“ в резултат от непреднамереното усвояване на английския език във виртуалния свят на компютърните игри (Изпратих му рикуест /request/ и той ме аксептна /accept-на/.) и др.
Безспорно, предизвикателствата пред съвременното обучение по формиране на комуникативноречевата компетентност на учениците не са за подценяване. Комуникативното развитие на учениците в начална училищна възраст е силно повлияно от фактори, които са извън обсега на педагогическото взаимодействие, но трябва да бъдат в центъра на педагогическото внимание и да провокират педагогическа рефлексивност. Модернизирането на училищното образование в България днес осигурява необходимата педагогическа среда за внедряване на иновативни методически стратегии, ресурси и технологии, подкрепящи успешното формиране на значимите за личностното развитие личностни компетентности.
Методически ориентири за развитие на уменията за диалогично устно общуване у учениците в 1.–4. клас
Комуникативно-практическата ориентация на обучението по български език и литература предпоставя качественото формиране на всички елементи в структурата на комуникативноречевата компетентност – езикова, дискурсна, стратегийна и социолингвистична. Ето защо е необходимо методическите стратегии в езиковото обучение да се (пре)осмислят по отношение на потенциала им за единно формиране на посочените компетентности. Приоритетното внимание към езиковата компетентност ограничава силно възможностите за постигане в единство на информационно-познавателните и комуникативно-практическите цели на обучението, за ориентирането му към света на реалното общуване. Според Кирил Димчев дискурсната компетентност на учениците, схващана като умение за създаване и възприемане на комуникативно пълноценни текстове, е условие за успешно изпълнение на речевите актове в учебната и извънучебната дейност на подрастващите. Повишаването на степента на адекватност на речевите актове по отношение на комуникативната задача и условията на общуване изисква във всеки урок да се работи върху подобряване на езиковата компетентност, осъзнаване на ролята на социалните фактори в общуването (социолингвистичната компетентност), развитие на уменията за преодоляване на слабости в общуването чрез замяна на една речева стратегия с друга (стратегийната компетентност). [17]
Осигуряването на личностно-ориентиран интерактивен образователен процес има важно значение за активното включване на ученика в устно общуване и изисква ориентиране на обучението към актуалните интереси и потребности на съвременното дете.
Създаването на интерактивна развиваща учебна среда провокира речевата активност на учениците, стимулира интереса и повишава мотивацията им за речева изява. Това може да се постигне чрез следните апробирани в практиката на езиковото обучение методически стратегии:
- ситуативни упражнения, в които учениците прилагат комуникативноречевите си умения в близки до реалния живот и актуални за ежедневното общуване речеви ситуации;
- ролеви игри във въображаеми ролеви ситуации, при които учениците „влизат в роля“ и изиграват адекватно речево и социално поведение;
- учебни задачи за групова работа, основаваща се на взаимодействието;
- „диалогово учене“ чрез включване на игрови герои, които провокират и насърчават речевата изява и подкрепят ученика при избора на комуникативна стратегия;
- проектно-ориентирано обучение и т.н. [18]
Моделираните речеви ситуации, в които учениците прилагат и усъвършенстват уменията си за устно общуване, трябва да са насочени към решаване на различни типове комуникативноречеви задачи и да изискват прилагане на комуникативните умения в различни социални контексти. По такъв начин учениците се упражняват да комуникират с различен адресат (приятел, мама, учител, директор и т.н.), с различна комуникативна цел (изказване на молба, поздравление, изразяване на съгласие или несъгласие, обосноваване на собствено мнение в спор и т.н.), усъвършенстват уменията си да се съобразяват с мястото и времето на общуване (речев етикет). Речевите ситуации в учебна среда им помагат да осмислят адекватността на речевото си поведение, овладяват умения за избор на адекватна стратегия за устна речева изява, както и умения за оценка и самооценка на речевото си поведение.
Заключение
Съвременното родноезиково обучение в началния етап на основната образователна степен е приоритетно ориентирано към овладяване на ключовите компетентности, първата от които е компетентността за общуване на български език. Комуникативната парадигма на обучението по български език изисква осъвременяване на системата от методически стратегии за единно и взаимосвързано овладяване на всички страни на комуникативната компетентност и същевременно засилване на вниманието към сферата на диалогичното устно общуване като доминиращо в речевата практика на съвременните ученици. Ресурсите за това методическо обновяване се съдържат в ориентирането на езиковото обучение към актуалните комуникативни нужди на съвременното дете.
Цитирани източници
[1] Учебна програма по Български език и литература за I клас (общоообразователна подготовка), МОН, 1. https://web.mon.bg/upload/12295/BEL_1kl.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Uchebna programa po Balgarski ezik i literatura za I klas (obshtooobrazovatelna podgotovka), MON, 1. https://web.mon.bg/ upload/12295/BEL_1kl.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
[2] Христозова, Г. (2005). Класификация на задачите по български език, Електронно списание LiterNet, 12.10.2005, № 10 (71). https://liternet.bg/publish5/ ghristozova/klasifikacii.htm, последно посещение на 23.06.2023. [Hristozova, G. (2005). Klasifikatsia na zadachite po balgarski ezik, Elektronno spisanie LiterNet, 12.10.2005, № 10 (71). https://liternet.bg/publish5/ghristozova/klasifikacii.htm, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
[3] Димчев, К. (1993). Работа с текстови задачи по български език, Български език и литература, 1993, № 3. [Dimchev, K. (1993). Rabota s tekstovi zadachi po balgarski ezik, Balgarski ezik i literatura, 1993, № 3.]
[4] Георгиева, М., Йовева, Р., & Здравкова, С. (2005). Обучението по български език и литература в началното училище. Шумен: УИ „Епископ Константин Преславски“, 79. [Georgieva, M., Yoveva, R., Zdravkova, S. (2005). Obuchenieto po balgarski ezik i literatura v nachalnoto uchilishte. Shumen: UI „Episkop Konstantin Preslavski“, 79.]
[5] Иванова, Н. (2019). Родноезиковото обучение в началния етап на основната образователна степен. София: БГ Учебник, 9. [Ivanova, N. (2019). Rodnoezikovoto obuchenie v nachalnia etap na osnovnata obrazovatelna stepen. Sofia: BG Uchebnik, 9.]
[6] Падешка, М. (2005). Урокът в контекста на комуникативно ориентираното обучение по български език. Комуникативната компетентност в съвременния научен дискурс. София: Булвест 2000, 234. [Padeshka, M. (2005). Urokat v konteksta na komunikativno orientiranoto obuchenie po balgarski ezik. V: Komunikativnata kompetentnost v savremennia nauchen diskurs. Sofia: Bulvest 2000, 234.]
[7] Здравкова, С. (1996). Методика на обучението по български език в началното училище. Пловдив: ИК „Хермес“, 55. [Zdravkova, S. (1996). Metodika na obuchenieto po balgarski ezik v nachalnoto uchilishte. Plovdiv: IK „Hermes“, 55.]
[8] Здравкова, С. (1996). Методика на обучението по български език в началното училище. ИК „Хермес“, Пловдив, 55. [Zdravkova, S. (1996). Metodika na obuchenieto po balgarski ezik v nachalnoto uchilishte. IK „Hermes“, Plovdiv, 55.]
[9] Тишева, Й. (2011). Устната комуникация – стилове, стандарти и регистри. Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“. Научни трудове, том 49, кн. 1, сб. а, 2011 – Филология, 89. https://lib.uni-plovdiv.net/bitstream/handle/123456789/ 26/NTF_2011_49_1_A_86_96.pdf?sequence=1&isAllowed=y, последно посещение на 24.06.2023. [Tisheva, Y. (2011). Ustnata komunikatsia – stilove, standarti i registri. Plovdivski universitet „Paisiy Hilendarski“. Nauchni trudove, tom 49, kn. 1, sb. a, 2011 – Filologia, 89. https://lib.uni-plovdiv.net/bitstream/handle/123456789/ 26/NTF_2011_49_1_A_86_96.pdf?sequence=1&isAllowed=y, posledno poseshtenie na 24.06.2023.]
[10] Учебна програма по Български език и литература за I клас (общоообразователна подготовка), МОН, 1. https://web.mon.bg/upload/12295/BEL_1kl.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Uchebna programa po Balgarski ezik i literatura za I klas (obshtooobrazovatelna podgotovka), MON, 1. https://web.mon.bg/upload/12295/ BEL_1kl.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
[11] Учебна програма по Български език и литература за II клас (общоообразователна подготовка), МОН, 1. https://web.mon.bg/upload/13418/UP_2kl_BEL_ ZP.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Uchebna programa po Balgarski ezik i literatura za II klas (obshtooobrazovatelna podgotovka), MON, 1. https://web. mon.bg/upload/13418/UP_2kl_BEL_ZP.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
[12] Учебна програма по Български език и литература за III клас (общоообразователна подготовка), МОН, 1. https://web.mon.bg/upload/12197/UP_BEL_3kl.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Uchebna programa po Balgarski ezik i literatura za III klas (obshtooobrazovatelna podgotovka), MON, 1. https://web.mon.bg/ upload/12197/UP_BEL_3kl.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
[13] Учебна програма по Български език и литература за IV клас (общоообразователна подготовка), МОН, 1. https://web.mon.bg/upload/13759/UP1_BEL_ZP_ 4kl.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Uchebna programa po Balgarski ezik i literatura za IV klas (obshtooobrazovatelna podgotovka), MON, 1. https://web. mon.bg/upload/13759/UP1_BEL_ZP_4kl.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
[14] Мандева, М. (2003). Обучение на устно диалогично етикетно общуване /І-ІV клас/. Велико Търново: Фабер. [Mandeva, M. (2003). Obuchenie na ustno dialogichno etiketno obshtuvane /І-ІV klas/. Veliko Tarnovo: Faber.]
[15] Михалков, С. (2021). Младежки социолекти в балканските езици. Автореферат на дисертационен труд за придобиване на образователна и научна степен „доктор“. Софийски университет „Св. Климент Охридски“. https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/content/download/248501/1639196/version/1/file/Avtoreferat_S.Mihalkov.pdf. последно посещение на 23.06.2023. [Mihalkov, S. (2021). Mladezhki sotsiolekti v balkanskite ezitsi. Avtoreferat na disertatsionen trud za pridobivane na obrazovatelna i nauchna stepen „doktor“. Sofiyski universitet „Sv. Kliment Ohridski“. https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/content/download/248501/ 1639196/version/1/file/Avtoreferat_S.Mihalkov.pdf. posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
[16] Добрева, С. (2018). Съвременни модели за речево поведение сред младите хора в България. Проблеми на устната комуникация, 2018, том 11, брой 1. Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Университетско издателство. http://journals.uni-vt.bg/poc/bul/vol11/iss1/art21. [Dobreva, S. (2018). Savremenni modeli za rechevo povedenie sred mladite hora v Bulgaria. V: Problemi na ustnata komunikatsia, 2018, tom 11, broy 1. Velikotarnovski universitet „Sv. Sv. Kiril i Metodiy“ – Universitetsko izdatelstvo. http://journals.uni-vt.bg/poc/bul/ vol11/iss1/art21.]
[16] Димчев, К. (1998). Обучението по български език като система. (Второ, преработено и допълнено издание). София: Сиела, 66–67. [Dimchev, K. (1998). Obuchenieto po balgarski ezik kato sistema. (Vtoro, preraboteno i dopalneno izdanie). Sofia: Siela, 66–67.]
[17] Димчев, К. (1998). Обучението по български език като система. (Второ, преработено и допълнено издание). София: Сиела, 66–67. [Dimchev, K. (1998). Obuchenieto po balgarski ezik kato sistema. (Vtoro, preraboteno i dopalneno izdanie). Sofia: Siela, 66–67.]
[18] Здравкова, С., Сотирова, М., & Ачева, М. (2021). Книга за учителя по български език за 4. клас. София: КЛЕТ България. [Zdravkova, S., M. Sotirova, M. Acheva (2021). Kniga za uchitelya po balgarski ezik za 4. klas. Sofia: KLET Bulgaria.]
Библиография
Георгиева, М., Йовева, Р., & Здравкова, С. (2005). Обучението по български език и литература в началното училище. Шумен: УИ „Епископ Константин Преславски“, 79. [Georgieva, M., Yoveva, R., Zdravkova, S. (2005). Obuchenieto po balgarski ezik i literatura v nachalnoto uchilishte. Shumen: UI „Episkop Konstantin Preslavski“, 79.]
Димчев, К. (1998). Обучението по български език като система. (Второ, преработено и допълнено издание). София: Сиела, 66–67. [Dimchev, K. (1998). Obuchenieto po balgarski ezik kato sistema. (Vtoro, preraboteno i dopalneno izdanie). Sofia: Siela, 66–67.]
Димчев, К. (1993). Работа с текстови задачи по български език, Български език и литература, 1993, № 3. [Dimchev, K. (1993). Rabota s tekstovi zadachi po balgarski ezik, Balgarski ezik i literatura, 1993, № 3.]
Добрева, С. (2018). Съвременни модели за речево поведение сред младите хора в България. Проблеми на устната комуникация, 2018, том 11, брой 1. Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Университетско издателство. http://journals.uni-vt.bg/poc/bul/vol11/iss1/art21. [Dobreva, S. (2018). Savremenni modeli za rechevo povedenie sred mladite hora v Bulgaria. V: Problemi na ustnata komunikatsia, 2018, tom 11, broy 1. Velikotarnovski universitet „Sv. sv. Kiril i Metodiy“ – Universitetsko izdatelstvo. http://journals.uni-vt.bg/ poc/bul/vol11/iss1/art21.]
Здравкова, С. (1996). Методика на обучението по български език в началното училище. Пловдив: ИК „Хермес“, 55. [Zdravkova, S. (1996). Metodika na obuchenieto po balgarski ezik v nachalnoto uchilishte. Plovdiv: IK „Hermes“, 55.]
Здравкова, С., Сотирова, М., & Ачева, M. (2021). Книга за учителя по български език за 4. клас. София: КЛЕТ България. [Zdravkova, S., Sotirova, M., & Acheva, M. (2021). Kniga za uchitelya po balgarski ezik za 4. klas. Sofia: KLET Bulgaria.]
Иванова, Н. (2019). Родноезиковото обучение в началния етап на основната образователна степен. София: БГ Учебник, 9. [Ivanova, N. (2019). Rodnoezikovoto obuchenie v nachalnia etap na osnovnata obrazovatelna stepen. Sofia: BG Uchebnik, 9.]
Мандева, М. (2003). Обучение на устно диалогично етикетно общуване /І-ІV клас/. Велико Търново: Фабер. [Mandeva, M. (2003). Obuchenie na ustno dialogichno etiketno obshtuvane /І-ІV klas/. Veliko Tarnovo: Faber.]
Михалков, С. (2021). Младежки социолекти в балканските езици. Автореферат на дисертационен труд за придобиване на образователна и научна степен „доктор“. Софийски университет „Св. Климент Охридски“. https:// www.uni-sofia.bg/index.php/bul/content/download/248501/1639196/version/1/ file/Avtoreferat_S.Mihalkov.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Mihalkov, S. (2021). Mladezhki sotsiolekti v balkanskite ezitsi. Avtoreferat na disertatsionen trud za pridobivane na obrazovatelna i nauchna stepen „doktor“. Sofiyski universitet „Sv. Kliment Ohridski“. https://www.uni-sofia.bg/index.php/ bul/content/download/248501/1639196/version/1/file/Avtoreferat_S.Mihalkov.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
Падешка, М. (2005). Урокът в контекста на комуникативно ориентираното обучение по български език. Комуникативната компетентност в съвременния научен дискурс. София: Булвест 2000, 234. [Padeshka, M. (2005). Urokat v konteksta na komunikativno orientiranoto obuchenie po balgarski ezik. V: Komunikativnata kompetentnost v savremennia nauchen diskurs. Sofia: Bulvest 2000, 234.]
Тишева, Й. (2011). Устната комуникация – стилове, стандарти и регистри. Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“. Научни трудове, том 49, кн. 1, сб. а, 2011 – Филология, 89. https://lib.uni-plovdiv.net/bitstream/handle/ 123456789/26/NTF_2011_49_1_A_86_96.pdf?sequence=1&isAllowed=y. последно посещение на 24.06.2023. [Tisheva, Y. (2011). Ustnata komunikatsia – stilove, standarti i registri. Plovdivski universitet „Paisiy Hilendarski“. Nauchni trudove, tom 49, kn. 1, sb. a, 2011 – Filologia, 89. https://lib.uni-plovdiv.net/bitstream/handle/123456789/26/NTF_2011_49_1_A_86_96.pdf?sequence=1&isAllowed=y. posledno poseshtenie na 24.06.2023.]
Христозова, Г. (2005). Класификация на задачите по български език, Електронно списание LiterNet, 12.10.2005, № 10 (71). https://liternet.bg/publish5/ ghristozova/klasifikacii.htm, последно посещение на 23.06.2023. [Hristozova, G. (2005). Klasifikatsia na zadachite po balgarski ezik, Elektronno spisanie LiterNet, 12.10.2005, № 10 (71). https://liternet.bg/publish5/ghristozova/ klasifikacii.htm, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
Учебна програма по Български език и литература за I клас (общоообразователна подготовка), МОН, 1. https://web.mon.bg/upload/12295/BEL_1kl.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Uchebna programa po Balgarski ezik i literatura za I klas (obshtooobrazovatelna podgotovka), MON, 1. https://web.mon.bg/upload/ 12295/BEL_1kl.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
Учебна програма по Български език и литература за II клас (общоообразователна подготовка), МОН, 1. https://web.mon.bg/upload/13418/UP_2kl_BEL_ZP.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Uchebna programa po Balgarski ezik i literatura za II klas (obshtooobrazovatelna podgotovka), MON, 1. https:// web.mon.bg/upload/13418/UP_2kl_BEL_ZP.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
Учебна програма по Български език и литература за III клас (общоообразователна подготовка), МОН, 1. https://web.mon.bg/upload/12197/UP_BEL_3kl.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Uchebna programa po Balgarski ezik i literatura za III klas (obshtooobrazovatelna podgotovka), MON, 1. https:// web.mon.bg/upload/12197/UP_BEL_3kl.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
Учебна програма по Български език и литература за IV клас (общоообразователна подготовка), МОН, 1. https://web.mon.bg/upload/13759/UP1_BEL_ZP_4kl.pdf, последно посещение на 23.06.2023. [Uchebna programa po Balgarski ezik i literatura za IV klas (obshtooobrazovatelna podgotovka), MON, 1. https:// web.mon.bg/upload/13759/UP1_BEL_ZP_4kl.pdf, posledno poseshtenie na 23.06.2023.]
Ръкописът е изпратен на 25.06.2023 г.
Рецензиране от двама независими рецензенти: от 25.06.2023 до 02.07.2023 г.
Приемане за публикуване: 04.07.2023 г.
Manuscript was submitted: 25.06.2023.
Double Blind Peer Reviews: from 25.06.2023 till 02.07.2023.
Accepted: 04.07.2023.
Брой 56 на сп. „Реторика и комуникации“, юли 2023 г. се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП4/72 от 16 декември 2022 г.
Issue 56 of the Rhetoric and Communications Journal (July 2023) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP4/72 of December 16, 2022.