Сп. „Реторика и комуникации”, брой 44, юли 2020 г.
Rhetoric and Communications Journal, Issue 44, July 2020
Rhetoric, Visual and Verbal Communication and Argumentation
Иванка Мавродиева
Иванка Мавродиева е доктор на философските науки, професор в Софийския университет и преподавател по реторика, бизнес комуникация, връзки с обществеността и академично писане. Тя е автор на 12 книги, сред които: „Парламентарна реторика в България“ (2001), „Европейската и атлантическата интеграция на България. Риторически аспекти“ (2004), „Виртуална реторика: от дневниците до социалните мрежи“ (2010), „Политическата реторика в България: от митингите до Web 2.0 (1989-2012)“ (2012). Мавродиева е автор на 120 статии, 25 от които са публикувани на английски, руски и френски език в известни научни списания; както и на международни научни конференции, проведени в Италия, Франция, Холандия, Русия, Словения, Румъния, Украйна и др. Редактор и съставител е на сборници с ораторски изказвания и на една христоматия: „Съвременни реторични практики” (2010), „Образци на съвременното ораторство” (2010), „Комуникации във виртуална среда ”(2010). Тя е член на Изпълнителния борд на Европейското общество по реторика (Executive Board of the Rhetoric Society of Europe (RSE), http://eusorhet.eu/, от 2013 г., за два последователни мандата. Мавродиева разглежда риториката като древна, но и витална наука, комуникацията като практики в бизнеса, Web 4.0, Интернет на нещата. E-mail: mavrodieva@phls.uni-sofia.bg
Ivanka Mavrodieva, Full Professor, PhD and Dr. Hab. She is a lecturer in rhetoric, business communication, public relations and academic writing at Sofia University. She is the author of 12 books presenting scientific information in new and traditional spheres through the eyes of the researcher: “Parliamentary Rhetoric in Bulgaria” (2001), “Integration of Bulgaria in the EU and NATO. Rhetorical aspects” (2004), “Virtual Rhetoric: from Journals to Online Social Media” (2010), “Political Rhetoric in Bulgaria: from meetings to Web 2.0 (1989-2012)” (2012). Mavrodieva is the author of 120 articles, 25 of which are published in English, Russian, and French in renowned scientific journals; as well as in international scientific conferences proceedings held in Italy, France, the Netherlands, Russia, Slovenia, Romania, Ukraine, etc. She is the author of two collections and one textbook with oratorical speeches and complier of two collections and one chrestomathy: “Contemporary Rhetorical Practices” (2010), “Patterns of Modern Oratory” (2010), “Communications in Virtual Environment” (2010). She has been member of the Executive Board of the Rhetoric Society of Europe (RSE), http://eusorhet.eu/, since 2013, for two consecutive terms. Mavrodieva regards rhetoric as an ancient yet vital science, communication as practices in business, Web 4.0, the Internet of things. E–mail: mavrodieva@phls.uni–sofia.bg
Гергана Апостолова
Гергана Апостолова е доцент в Югозападния университет „Неофит Рилски”. Тя е д-р по логика и реторика в областта „теория на аргументацията” и доктор на науките по лингвистика. Преподава „Реторика”, „Реторичен анализ”, „Убеждаваща комуникация”, „Английски за интернет”, „Философия на езика”, „Стилистика” на студенти бакалаври и магистри ЮЗУ „Неофит Рилски” – Благоевград. Автор е на 11 книги и повече от 40 статии по реторика, аргументация, методика на обучението по английски език, теория на превода, литература и философия на интернет. Гергана Апостолова има специализации в Оксфордския университет (2007) и Масачузетския технологичен институт (МТИ), Кеймбридж, Масачусетс (2007-2008). Имейл: apostolovag@yahoo.com
Dr. Gergana Apostolova is an associate professor at the South Western University “Neofit Rilski”, Blagoevgrad. She holds a PhD in Logic and rhetoric: theory of argumentation. She is a lecturer in rhetoric and rhetorical analysis, persuasive discourse, English for the Internet; Philosophy of language, Stylistics in the major courses of English Studies and Applied Linguistics at the South Western University – Blagoevgrad. She is the author of 11 books and more than 40 articles on rhetoric, argumentation, methodology of ELT, English literature, cultural studies, and philosophy of the Internet. Gergana Apostlova has specialised at Oxford University (2007) and MIT – Cambridge, Massachusetts (2007-2008). E–mail: apostolovag@yahoo.com
Реторика, визуална реторика и визуална аргументация
Rhetoric, Visual Rhetoric and Visual Argumentation
Rafael Jiménez Cataño – The understanding of the human being and its relevance for persuasion
Prof. Rafael Jiménez Cataño, PhD – Born in Mexico, Doctor of Philosophy, Full Professor of Rhetoric at the Communication Faculty of the Holy Cross University, Rome. Among his books is “Ragione e persona nella persuasione. Testi su dialogo e argomentazione” (Roma, 2012). Some of his recent papers presented at conferences are “The Role of Goodwill in Conflictive Communication” (Bucharest, 2005), “The Critical Value of Trust” (Rome, 2009), “Resources to Manage Stereotypes and Similar Issues” (Padua, 2010), “Taking Care of Identity through Politeness” (Brasov, 2014), “The Relevance of Human Being’s Comprehension in Persuasion” (Warsaw, 2015), “Dialogue in View of Human Caring” (Nancy, 2015). E-mail: jimenez@pusc.it
Igor Zagar – On inference, understanding and interpretation in visual argumentation: challenges and problems
Igor Ž. Žagar is a Senior Research Fellow (Head of the Center for Discourse Studies) at the Educational Research Institute, Ljubljana, Slovenia. He is a Professor of Rhetoric and Argumentation at the University of Maribor & University of Primorska. Igor Zagar has been Full Professor of Rhetoric and Argumentation, University of Primorska, Koper, Slovenia since 2004. Igor Ž. Žagar earned a BA and MA in Philosophy at the University of Ljubljana, Slovenia. He holds a PhD in Sociology, University of Ljubljana, Slovenia (1992). Igor Ž. Žagar was an Assistant Professor of Sociology of Culture at the University of Ljubljana, Slovenia in the period of 1993 – 1998. In 1998 he earned an Associate Professorship in Sociology of Culture at the University of Ljubljana, Slovenia. He has studied at the following foreign universities: Université Paris VIII, Paris, France (French government scholarship for post-graduate education), supervisors: Prof. Dr. François Châtelet, Philippe Soulez) (from 1986 to 1987); Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris, France (Slovenian government scholarship for PhD thesis preparation), supervisor: Prof. Dr. Oswald Ducrot (from 1989 to 1990). Igor Zagar did research work at foreign universities: Universiteit van Antwerpen (UIA), Antwerpen, Belgium, with Prof. Dr. Jef Verschueren from 1993 to 1994; at Universiteit van Antwerpen (UIA), Antwerpen, Belgium, with Prof. Dr. Jef Verschueren (1997). He is the co-author of the following books: “How to do things with tense and aspects. Performativity before Austin” and “Učitelj kot retorik: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza”. E-mail: igor.zzagar@gmail.com,
Paola Georgi – The construction of the enemy. The strategic use of rhetorical devices in new Italian populisms
Paola Giorgis holds a BA and MA in English and North-American Literature and Studies and a PhD in Anthropology of Education and Intercultural Education. She has also had training in Critical Socio-linguistics and in the rhetorical strategies of persuasion and manipulation in contemporary public debates. Her main interest regards a critical, intercultural and interdisciplinary approach to (foreign) languages able to develop an awareness of words and languages in the direction of transformation and change. She teaches English, Literature and Visual Arts. Email: paola.giorgis@womaned.org
Реторика и аргументация: анализи, тренинги, практики
Rhetoric and Argumentation: Analyses, Trainings, Practices
Iglika Kassabova – A comparative rhetorical analysis of the speeches of Queen Elizabeth II after Princess Diana’s death and about the coronavirus crisis
Iglika Kassabova holds a PhD degree in media rhetoric. Her research interests include rhetoric, media communication, Internet communication, visual communication and in particular she analyses political and social manipulation in traditional media and social networks. She examines visual and verbal messages in social media platforms and digital media manipulation. She publishes articles based on empirical research related to rhetoric of protests, propaganda, visual and verbal messages. She is a part-time university lecturer (City College and International Faculty of Sheffield University – Sofia) and practitioner in the fields of advertising communication, marketing communication and business communication. E–mail: iglika_kassabova@hotmail.com
Соня Алексиева – Вербални и визуални аргументи при изграждане на имиджа в туризма (Пъблик рилейшънс през призмата на думите и образите)
Соня Алексиева е доцент в Нов български университет – преподавател в департамент „Администрация и управление”. Научните ѝ интереси са свързани с реклама, връзки с обществеността, комуникации и специални събития в туризма. Има дългогодишен опит като ПР експерт, с тясна специализация – ПР в туризма. Участвала е в редица чуждестранни и български комуникационни проекти, както и в много ПР кампании, в изграждането на стратегии, бранд и визия на туризма в България. Автор е на над десет монографии и учебници, както и на стотици публикации в областта на туризма, културния туризъм, пъблик рилейшънс и бизнес комуникациите. Член е на Международната асоциация по пъблик рилейшънс (IPRA); Международната организация на журналистите и писателите по туризма (FIJET); Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО); Българската асоциация по маркетинг (БАМ). Имейл: pr1@pr-bg.eu
Лалка Борисова – Аргументи, аргументация и етос
Проф. д-р Лалка Борисова е преподавател в Международното висше бизнес училище – Ботевград. Научните й интереси са в областите: комуникации, фирмена култура, фирмен протокол и бизнес етикет, емоционалната интелигентност, професионалната компетентност и управленските процеси. Автор е на книги, свързани с бизнес комуникация, писмени и устни комуникации, фирмен протокол, аргументирана комуникация, Имейл: lborisova@ibsedu.bg
Валерия Кардашевска – Гласът в реториката: проявления в новата дигитална реалност
Доц. д-р Валерия Кардашевска. Научни интереси и експертиза: публична реч и сценична реч. Тя е преподавател в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, катедра „Сценична реч“, води курсове по сценична реч, невербална комуникация и реторика. Автор е на книги, сред които „Българският песенен фолклор – етап от обучението по сценична реч“ (2018), „Пътища към сцената и екрана – три гледни точки“ в съавторство с Н. Сейкова и С. Добрев (2012), „Маргарита Дупаринова – обречена да служи на театъра“ (2011) и на статии, посветени на изследвания на гласа и сценичната реч. Имейл: kardashevska@mail.bg
Докторантски дебюти
Doctoral Debutes
Антония Ангелова – Възникване и развитие на скулптурните симпозиуми: визуални и комуникативни измерения
Антония Ангелова е докторант в катедра „Скулптура“ на Национална художествена академия. Научните й интереси са в областта на скулптурните симпозиуми, на монументалната скулптура и на съвременните инсталации от метал и камък. Член е на Съюза на българските художници (СБХ) от 2006 г. Имейл: angelova.info@gmail.com
Ивет Тилева – Ефект на формулировката в международната бизнес комуникация
Ивет Тилева е бакалавър и магистър по ,,Международни икономически отношения” в Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Защитава през март 2020 г. дисертация на тема ,,Икономическата психология като фактор в МИО”. Тя е хоноруван асистент към катедра ,,МИО и бизнес” в УНСС. Има опит в областта на медиите, маркетинга и комуникацията в строителния сектор. Имейл: ivet.tileva@gmail.com
Представяне на книги
Book Reviews
Come dirlo? Parole giuste, parole belle – Adelino Cattani – Nora Golesehvska
Nora Goleshevska holds a PhD in Philosophy from Sofia University “St. Kliment Ohridski – dissertation topic: “Visual media and visual rhetoric in the late XX and early XXI century. Hermeneutic and semiotic strategies in visual rhetoric studies”. Her master’s specializations are in Italian Studies from the International MA Program “Anthropological Studies of the Mediterranean and the Balkans” (Sofia University, Sapienza University of Rome and IEFEM -BAS, 2007-2009) and Comparative Studies of Arts and Culture: XX-XXI century (Sofia University, 2005-2007). Her studies focus on Contemporary Rhetoric and Semiotic, Visual Studies Methodology, Visual Arts and Contemporary Italian Philosophy. She has been fellow at the International Relations Department – Research and internationalisation Area at the University of Macerata, Italy (2018); Research Fellow under the Erasmus+programme for PhD students at the “Aldo Moro” University of Bari, Italy (2010-2011); Fellow of the Italian Government Scholarship Program for International students at Sapienza University of Rome (2008-2009).
She is member of International Visual Studies Association and Rhetoric Society of Europe and participant in the international research program “Periodization in the History of Art and its Conundrums. How to tackle them in East-Central Europe?” (2019-2021) at New Europe College – Institute for Advanced Study-Bucharest. Email: artes.liberales@gmail.com
Social conflicts and media resonance. Communication problems in Bulgarian media – 2007 – 2019 – Lubomir Stoykov
Любомир Стойков е професор, доктор на науките, преподавател в УНСС, Софийския университет, Националната художествена академия и в други висши училища. Журналист, водещ телевизионни предавания, свързани с култура, медии и мода. Води курсовете „Фирмена култура”, „Бизнес комуникация”, „Връзки с обществеността”, „Лайфстайл журналистика” и други. Председател на академията за мода. Главен редактор на сп. „Медии и обществени комуникации”. Автор на десетки книги, сред които: „Култура и медии” (2006), „Ефективна бизнес комуникация” (2010), Управление на връзките с обществеността” (2010), „Facebook комуникация (Виртуални есета и коментари)” (2013), „Сто срещи с мен” (2019) и други. Имейл: l_stoykov@omega.bg
Lyubomir Stoykov is a full professor, DSc. (Doctor of Economics); he is lecturer at the University of National and World Economy, at Sofia University “St. Kliment Ohridski”, at the National Academy of Arts and other universities. Stoykov is a journalist and he host TV shows related to culture, media and fashion. He teaches the courses “Corporate Culture”, “Business Communication”, “Public Relations”, “Lifestyle Journalism” and others. He is the Chairman of the Fashion Academy and the Editor-in-Chief of the Media and Public Communications E-journal. Stoykov is the author of dozens of books, including: Culture and Media (2006), Effective Business Communication (2010), Public Relations Management (2010), Facebook Communication (Virtual Essays and Comments) (2013), One Hundred Meetings with Me (2019) and others. Email: l_stoykov@omega.bg
Брой 44 на сп. „Реторика и комуникации“, юли 2020 г. се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП1/39 от 18 декември 2019 г.
Issue 44 of the Rhetoric and Communications Journal (July 2020) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP1/39 of December 18, 2019.
Издателско каре
Брой 44, юли 2020 година,
Сп. „Реторика и комуникации“ / Rhetoric and Communications
Сп. „Реторика и комуникации“
Главен редактор: проф. дн Иванка Мавродиева
Издател: Институт по реторика и комуникации
ISSN 1314-4464
Сайт на български език: http://rhetoric.bg/
Сайт на английски език: http://journal.rhetoric.bg/
Имейли: editors@rhetoric.bg , info@rhetoric.bg, journal.rhetoric.bg@gmail.com
Коректор на български език: Надя Калъчева
Коректор и редактор на английски език: Дара Цветкова
Предпечат и уеб-версия: Пламен Иванов