Сп. „Реторика и комуникации“, брой 62, януари 2025 г.
Rhetoric and Communications, Issue 62, January 2025
DOI 10.55206/GDYD1026
Доц. д-р Николина Цветкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Имейл: ntsvetkova@phls.uni-sofia.bg
Доц. д-р Стефан Серезлиев
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Имейл: serezliev@ts.uni-vt.bg
Брой 62 на сп. „Реторика и комуникации“ продължава традициите за публикуване на резултати от изследвания, реализирани със съвременни методи от утвърдени изследователи и млади учени от областите европеистика, политология, международни отношения, международни икономически отношения, мениджмънт, интернет комуникация, политическа комуникация, медийна комуникация.
Авторите са от България от седем университета, те са както учени с опит в различни научни области, така и млади учени, докторанти и магистри, като по този начин списанието продължава да е трибуна за изява на изследователи от различни школи.
Широкият диапазон и интердисциплинарността на публикациите е факт, а стремежът на редакторите към структуриране насочва към обособяване на няколко рубрики.
В рубриката „Комуникация в международни институции и корпорации“ са включени четири статии“. Бранимир Станимиров представя резултати от задълбочено изследване върху комуникацията, идентичността и онтологична сигурност и върховенство на закона след изборите за Европейски парламент. В контекста на Европейския съюз са представени резултати от анализ на докторанта от Югозападния университет Wang Rui относно опита на Европейския съюз (ЕС) в областта на образованието за намаляване на бедността и прилагането му в Китай. Оставайки в полето на ЕС, тематично в рубриката е включена статията на Георги Тонев, който представя обзор чрез кабинетно изследване за корпоративната комуникация, корпоративното управление и директивата за корпоративно отчитане на устойчивостта на Европейския съюз. Боян Дафов представя резултати от изследване на международните отношения и комуникациите през ракурса на една актуална тема, а това е изкуственият интелект като фактор в осъществяването им от държавите Китай, Русия и САЩ.
Втората рубрика „Медийна, предизборна и интернет комуникация“ включва статии, които представят резултати от изследвания със съвременни методи. Катя Михайлова проучва проявленията, особеностите и тенденции в парламентарния телевизионен предизборен диспут в България и извежда особености, явления и тенденции. Трима преподаватели в три български университета Янка Тоцева (УНСС), Калина Йочева (Шуменски университет) и Николай Цанков (Тракийски университет), които са екип по проект, представят резултати след реализиран медиен мониторинг във връзка с дезинформацията по отношение на малцинствата в предизборната кампания за членове на Европейския парламент в България през 2024 г. В широкото разбиране за комуникациите и медиите тук е включена статията на Мануела Тотева, която оповестява резултати за професионалната идентичност и еволюцията на комуникационните роли в LinkedIn след реализирано емпирично изследване в Германия.
Третата рубрика обхваща три статии, свързани с конструктите в заглавието, а именно семиотика, визуализация и виртуализация. Мирослав Дачев представя резултати от анализ, който е свързан със семиотика на мястото: икона, място, чудо; той проучва Света гора, Атон и иконите на св. Богородица там. Илия Линков включва в статията си резултати от анализ на невербалната комуникация върху лидерството във виртуални екипи, една актуална тема, която е проучена през призмата на управление на човешките ресурси. Отново със съвременни методи и работейки върху актуална тема, Божидар Атанасов анализира добри практики при виртуализацията на туризма и извежда резултати относно ролята на метамедиите като метод за реконструиране и запазване на културно-историческото наследство.
В брой 62 Калин Калинов представя четири тома (издание на „Фабер“), посветени на телевизията в България за периода от 1954 до 2024 г.; труд, който е резултат от редакторската дейност на проф. д-р Маргарита Пешева и доц. д-р Катя Михайлова, с подкрепата на научния консултант проф. дфн Милко Петров.
Николина Цветкова е доцент в катедра „Европеистика“, Философски факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Тя преподава интеркултурна комуникация в бакалавърски и магистърски програми, специализиран английски език, проектна терминология. Научните ѝ интереси са в областите интеркултурна комуникация, интернет комуникация, социални мрежи и приложна лингвистика. Автор е на множество публикации по интерукултурна комуникация, дигитална академична комуникация и приложна лингвистика. Публикува монографията „Английски език за комуникация в институциите на ЕС“ (2018). Автор е на редица статии – създадени самостоятелно и в съавторство, – публикувани в престижни издания.
Стефан Серезлиев е доцент по брандинг и интегрирани маркетингови комуникации в Катедрата по журналистика и връзки с обществеността (Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“). Той е професор в Театралния колеж „Любен Гройс“ и негов Ректор от 2019 г. Той е университетски преподавател и изследовател по визуални комуникации, реклама, и брандинг. Автор на монографии и учебни помагала, сред които „Интегрирани маркетингови комуникации, бранд и графичен дизайн: между дефинициите и перспективите“ (2014), „Персоналният бранд на актьора: между дефинициите и перспективите“ (2024).
Брой 62 на сп. „Реторика и комуникации“ (януари 2025 г.) се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП6/48 от 04 декември 2024 г.
Issue 62 of the Rhetoric and Communications Journal (January 2025) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP6/48 of December 04, 2024.