Думи на водещите

Сп. „Реторика и комуникации“, брой 62, януари 2025 г.

Rhetoric and Communications, Issue 62, January 2025

 DOI 10.55206/GDYD1026

 

Доц. д-р Николина Цветкова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Имейл: ntsvetkova@phls.uni-sofia.bg

 

Доц. д-р Стефан Серезлиев

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

Имейл: serezliev@ts.uni-vt.bg

Брой 62 на сп. „Реторика и комуникации“ продължава традициите за публикуване на резултати от изследвания, реализирани със съвременни ме­тоди от утвърдени изследователи и млади учени от областите евро­пе­ис­тика, политология, международни отношения, международни икономи­чес­ки от­но­шения, мениджмънт, интернет комуникация, политическа кому­ни­кация, медийна комуникация.

Авторите са от България от седем университета, те са както учени с опит в различни научни области, така и млади учени, докторанти и ма­гистри, като по този начин списанието продължава да е трибуна за изява на изследователи от различни школи.

Широкият диапазон и интердисциплинарността на публикациите е факт, а стремежът на редакторите към структуриране насочва към обосо­бяване на няколко рубрики.

В рубриката „Комуникация в международни институции и корпо­ра­ции“ са включени четири статии“. Бранимир Станимиров представя ре­зул­тати от задълбочено изследване върху комуникацията, идентичността и он­тологична сигурност и върховенство на закона след изборите за Евро­пейски парламент. В контекста на Европейския съюз са представени резул­тати от анализ на докторанта от Югозападния университет Wang Rui от­носно опита на Европейския съюз (ЕС) в областта на образованието за на­ма­ляване на бедността и прилагането му в Китай. Оставайки в полето на ЕС, тематично в рубриката е включена статията на Георги Тонев, който пред­­ставя обзор чрез кабинетно изследване за корпоративната комуни­кация, корпоратив­ното управление и директивата за корпоративно отчи­та­не на устойчивостта на Европейския съюз. Боян Дафов представя резултати от изследване на международните отношения и комуникациите през ра­курса на една акту­ална тема, а това е изкуственият интелект като фактор в осъществя­ва­нето им от държавите Китай, Русия и САЩ.

Втората рубрика „Медийна, предизборна и интернет комуникация“ включ­ва статии, които представят резултати от изследвания със съвре­мен­ни методи. Катя Михайлова проучва проявленията, особеностите и тенден­ции в парламентарния телевизионен предизборен диспут в България и извежда особености, явления и тенденции. Трима преподаватели в три бъл­­гар­ски университета Янка Тоцева (УНСС), Калина Йочева (Шуменски уни­ве­рситет) и Николай Цанков (Тракийски университет), които са екип по про­ект, представят резултати след реализиран медиен мониторинг във връз­­ка с дезинформацията по отношение на малцинствата в предизборната кампания за членове на Европейския парламент в България през 2024 г. В широкото разбиране за комуникациите и медиите тук е включена статията на Мануела Тотева, която оповестява резултати за професионалната иден­тичност и еволюцията на комуникационните роли в LinkedIn след ре­али­зирано емпирично изследване в Германия.

Третата рубрика обхваща три статии, свързани с конструктите в загла­вието, а именно семиотика, визуализация и виртуализация. Мирослав Дачев представя резултати от анализ, който е свързан със семиотика на мястото: икона, място, чудо; той проучва Света гора, Атон и иконите на св. Бого­родица там. Илия Линков включва в статията си резултати от анализ на невербалната комуникация върху лидерството във виртуални екипи, една актуална тема, която е проучена през призмата на управление на човешките ресурси. Отново със съвременни методи и работейки върху актуална тема, Божидар Атанасов анализира добри практики при виртуализацията на туризма и извежда резултати относно ролята на метамедиите като метод за реконструиране и запазване на културно-историческото наследство.

В брой 62 Калин Калинов представя четири тома (издание на „Фа­бер“), посветени на телевизията в България за периода от 1954 до 2024 г.; труд, който е резултат от редакторската дейност на проф. д-р Маргарита Пешева и доц. д-р Катя Михайлова, с подкрепата на научния консултант проф. дфн Милко Петров.

Николина Цветкова е доцент в катедра „Европеистика“, Философски фа­­култет на СУ „Св. Климент Охридски“. Тя преподава интеркултурна комуникация в бакалавърски и магистърски програми, специализиран английски език, проектна терминология. Научните ѝ интереси са в областите интеркултурна ко­муникация, интернет комуникация, социални мрежи и приложна лингвистика. Автор е на множество публикации по интерукултурна комуникация, дигитална академична комуникация и приложна лингвистика. Публикува монографията „Анг­лийски език за комуникация в институциите на ЕС“ (2018). Автор е на редица статии – създадени самостоятелно и в съавторство, – публикувани в престижни издания.

Стефан Серезлиев е доцент по брандинг и интегрирани маркетингови ко­муникации в Катедрата по журналистика и връзки с обществеността (Вели­ко­търновски университет „Св. св. Кирил и Методий). Той е професор в Те­ат­ралния колеж „Любен Гройс“ и негов Ректор от 2019 г.  Той е универси­тетски пре­­подавател и изследовател по визуални комуникации, реклама, и брандинг. Ав­тор на монографии и учебни помагала, сред които „Интегрирани маркетин­гови комуникации, бранд и графичен дизайн: между дефинициите и перспек­ти­вите“ (2014), Персоналният бранд на актьора: между дефинициите и пер­спек­ти­ви­те(2024).

Брой 62 на сп. „Реторика и комуникации“ (януари 2025 г.) се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП6/48 от 04 декември 2024 г.

Issue 62 of the Rhetoric and Communications Journal (January 2025) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP6/48 of December 04, 2024.