Комуникация и медии
Communication and Media
Симеон Василев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Имейл: sivasilev@uni-sofia.bg
Абстракт: В статията е направен опит да се представят значенията, измеренията и проявленията на т.нар. четвърта мрежова власт. Използвани са методите на desk research и case study, като целта е да се представят дефиниции на термина, промените в значението му, релации власт ‒ медии ‒ социални медии. Изведени са примери от различни държави, които представят проявленията на четвъртата мрежова власт. Установени са правните параметри и опити за регламентиране, като позоваванията са на международни и национални източници. Проучени са практики и са направени изводи относно възможни развития на четвърта мрежова власт в бъдеще. Формулирани са предложения относно това какво може да се случи в обществото, медиите, културата при промени в четвъртата мрежова власт, която се отличава с динамични промени, многофакторна детерминираност и многопластови явления.
Ключови думи: власт, четвърта власт, четвърта мрежова власт, социални медии, свобода на словото, регулации.
The Fourth (Network) Power:
Manifestations, Phenomena and Trends
Simeon Vassilev
Sofia University St. Kliment Ohridski
E-mail: sivasilev@uni-sofia.bg
Abstract: The article is an attempt to present the meanings, dimensions and manifestations of the so-called fourth network power. The methods of desk research and case study are used, the aim being to present definitions of the term, changes in its meaning, relations between power, media and social media. Examples from different countries that present the manifestations of the fourth network power are highlighted. The legal parameters and attempts to regulate are identified, with references to international and national sources. Practices are examined and conclusions are drawn on possible development in the future. Suggestions are formulated regarding what may happen in society, media, and culture in case of changes in the fourth network power, which is characterized by dynamic changes, multifactorial determinism and multi-layered phenomena.
Keywords: power, fourth power, fourth network power, social media, free speech, regulations.
Уводни думи
Проблематиката, свързана с представяне ролята, функциите и реалните проявления на четвъртата власт, продължава да е актуална. Генерациите на глобалната мрежа детерминира явления и процеси и се правят не просто допускания, но и се извеждат твърдения за т.нар. четвърта мрежова власт. Именно тя провокира формулирането на изследователски въпроси, на някои от които се търси отговор в статията.
Терминологичен обзор: власт, медии, съвременни медии
Започваме с кратък исторически обзор относно термина „четвърта власт“, който е ключов относно теоретичната база в статията. Представяме накратко значенията и промяната им в публикации на известни личности, учени, писатели. Целта е да се установи какъв смисъл се влага и какви са релациите власт ‒ медии в по-широк план: исторически, политически, медиен, философски, тъй като понятието е многопластово и предполага такъв подход.
Смята се, че терминът „четвърта власт“ е на повече от двеста години, което може да се определи като достолепната възраст. Според някои въвеждането на този термин реферира към ирландския политик и философ Едмънд Бърк. Според други мнения родоначалникът на понятието е есеистът Уилям Хазлит. Споменава се и френският романист Емил Зола, който в статията си „Аз обвинявам“ по повод на аферата „Драйфус“, пише по отношение на пресата, че „е в състояние да открива и коригира грешките, допуснати от трите деликатни власти“. [1]
В немскоезичното пространство за родоначалник на концепцията за четвъртата власт се приема австрийският философ на правото Рене Марчич (1919 ‒ 1971), който е известен публицист и коментатор. Той има опит като съдебен репортер и главен редактор на австрийския в. „Залцбургер нахрихтен“. Неговата концепция за четвъртата власт от 50-те години на миналия век е своеобразен отговор на един от основоположниците на Френското просвещение Шарл Монтескьо и неговите три власти ‒ законодателна, изпълнителна и съдебна. Според Марчич четвъртата власт предполага, че съществува съгласуваност с другите три власти. Истинският проблем, който поставя тази концепция, е за легитимацията на употребата на насилие от страна на държавната система. В своята „Скица на Магна харта на пресата“. [2] Рене Марчич признава три държавнополитически функции на пресата: инициатива, контрол и критика. Докато „контрола и критиката“ се превръщат в стандартна двойка термини във функционалното описание на четвъртата власт, инициативата като функция се приема за концептуално забравена.
Други насочват вниманието си към Едмънд Бърк заради шотландския философ и писател Томас Карлайл: „Бърк каза, че в парламента има три власти, но в галерията на репортерите е четвъртата власт, по-важна от всички други“. [3] Интересен е фактът, че в българската преса от началото на 20. век (в. „Искрица“,1911 г.) се подчертава името на Едмънд Бърк. „Мнозина може би знаят, че в английския парламент от съставянето му до не много отдавна, признавали са се само три фактора, чували са се гласовете на три съсловия, само три влияния са се кръстосвали, борели и пречели едни на други, именно: лордовете, висшето духовенство и обикновения народ, представен в камарата на общините. И в едно време, когато недоразуменията и спречкванията почнали да стават много остри между тези три фактора в управлението на страната, е станал един ден в долната камара г-н Едмънд Бърк и като говорил за сравнителното влияние на тези три фактора ‒ лордовете, висшето духовенство и обикновения народ, ‒ съветвал слушателите си да не изпускат предвид четвъртия фактор ‒ пресата, ‒ представена в журналистическата ложа“. [4]
Още във времето на традиционните медии Ивайло Знеполски пише, че „властта на пресата притежава особена убедителност, защото е освободена от репресивния елемент”. [5] Това е валидно и за социалните мрежи. Затова темата за „четвъртата власт” не само става още по-актуална, но предстои и нейното ново и трудно конструиране. В края на 2021 г. теорията за нетокрацията на двамата шведски философи и медийни изследователи Александър Бард и Ян Сондерквист представлява интерес, когато се изяснява понятието „власт“. Под нетокрация [6] авторите разбират един вид глобална висша класа, чиято сила се основава на технологични предимства и способност да се организира в бизнес мрежи. Те прогнозираха „че основната борба за власт ще е за интернет“. [7] Според тях на върха на социалната пирамида се намира група собственици на информационния продукт и мрежи. Изследователи твърдят, че нетокрацията формира т.нар. „Давоска култура“. „Те контролират фактически всички международни институции, много от правителствата в света и преобладаващата част от световната икономика и военните дела, пише Динко Динков. В рамките на „нетокрацията“ са и мозъчните тръстове (think-tanks), които предлагат рецепти за политически решения. Тази „нетокрация“, тези нови елити, разполагащи с власт в мрежите, без да се избират на политически постове, имат силата да променят света“. [8] „Уикилийкс“, международната мрежа на австралиеца Джулиан Асандж, чрез която бяха публикувани огромен масив от секретни дипломатически шифрограми на американското правителство, едва ли може да се приравни с понятието за журналистика, но е може би най-добрият пример за възхода на нетокрацията (англ. netocracy), за губещия позиции държавен контрол и нарасналото самочувствие, което води до открит конфликт с правителствата. Случаят „Уикилийкс“ ще продължава да бъде дискутиран още дълго време от гледна точка на журналистиката и последиците за нея. Сред спорните въпроси е дали международната мрежа на Асандж може изобщо да се окачестви като журналистика? „По същество обаче дебатът за „Уикилийкс като журналистика“ е дебат за това какво е журналистиката или, по-точно, в какви посоки се развива тя днес“. [9]
Със социалните мрежи и спиралата на споделянето представата за концепцията за четвъртата власт радикално трябва да бъде променена и преосмислена, особено заради политическите функции на пресата. Историята на човечеството освен всичко друго е и история на информацията, на начините, по които тя се създава, разпространява и възприема. В тази история превес винаги са имали техническите средства и диверсификацията на комуникационните канали. Те са своеобразният „андронен колайдер“, ускорителят на частиците в медийната екосистема, но в крайна сметка си остават вторичният, подчиненият фактор. Основният двигател винаги е била политиката и важното за нея в съвременния космополис – медийното съдържание. Това е и причината изследователите да говорят за нов модел на четвъртата власт. Харвардският професор по право Йохай Бенклер през 2011 г. вкара в академичен оборот термина мрежова четвърта власт (networked fourth estate). „Свободата, която интернет предоставя, пише Бенклер, бе използвана през последното десетилетие за разработване на нови, свързани в мрежа модели на четвъртата власт. Тези модели заобикалят социалните и организационните рамки на традиционните медии, които изиграха голяма роля за установяване на баланса между свободата и отговорността на пресата“. [10] Този нов медиен пейзаж вероятно ще комбинира елементи от традиционните новинарски медии с нови сили в медийната индустрия [11], бе прогнозата на много учени, и тя се потвърждава напълно от хегемонията на социалните мрежи и спиралата на споделянето.
Съвременни измерения на властта, медиите и социалните мрежи
Социалните мрежи промениха йерархията между държавата и гражданите, такава, каквато я знаем от времето на Аристотел. Особено като отбележим най-важната промяна чрез социалните мрежи ‒ транснационалната децентрализация на властта. „Който не може да живее общностно или не се нуждае от нищо поради способността си да задоволява сам потребностите си, не е част от държавата, така че е или животно, или бог“, казва „бащата на науката“ Аристотел в трактата „Политика“. „Всъщност обаче във всички има по природа стремеж към такава общност и който първи я е създал, е сторил най-голямо добро, защото както завършеният човек е най-доброто от живите същества, така е най-лошото от всички, когато е изолиран от закон и право“. [12] Целта на „гения на Античността“ е била да открие универсален начин за размишляване, който да даде възможността на хората да научат всичко за реалността. Не е успял, разбира се. Както ние днес никога няма да научим всичко за реалността. Това, което със сигурност знаем е, че социалните мрежи станаха решаващ комуникационен канал и от това идват всички притеснения за тяхната власт над общественото мнение.
Нито Марк Елиът Зукърбърг през 2004 г., нито Джак Патрик Дорси през 2006 г., когато са създавали Фейсбук и Туитър, са си представяли каква сила ще стартират със социалните мрежи ‒ най-ефективното и интелигентно средство за комуникация след епохата на телевизионното изображение. Социалните мрежи са не само част от нашето лично ежедневие. Те са част от процесите на демокрация и едно от най-важните информационни пространства за общественото мнение. Затова поемането на ангажимент за отговорност е трудна задача. В реалния живот за спазването на конституцията и законите отговаря държавата. Нейните институции обаче очевидно все още не са подготвени за цифровата ера и пространството на интернет, за които отговорността за спазване на човешките права и борбата срещу дезинформацията, лъжата и клеветата, пада изцяло върху мрежите, които са собственост на частни компании. Както отбелязва Матиас Блуменкорн „най-голямата заплаха за свободата в социалните мрежи не са Дорси или Зукърбърг, а режими или избрани управници с тоталитарни амбиции“. [13] Според него държавата е още по-опасна, когато става въпрос за контрол на съдържанието в частните мрежи. Подобна констатация не означава, че мощните мрежи не трябва да бъдат принудени да се конкурират и антитръстовите правила трябва да бъдат затегнати.
Мария Попова отбелязва, че в цензурирането на интернет потока има известно противоречие, което се дължи на две основни причини – интернет не е традиционна медия, която се подчинява на определени редакционни, идеологически, политически или икономически цели и в нея няма редакционен екип, целева аудитория или възможност за филтриране/манипулиране на очакванията и възприятията на публиките. „Като структура Мрежата е изградена от множество сайтове, всеки от които действа като самостоятелна микромедиа (а в много случаи поради големия брой посещения и влияние се явява и макромедиа), чието съдържание най-често е резултат от личните пристрастия и претенции на нейните създатели, пише Мария Попова. Предварителна представа за възможните ѝ потребители е практически невъзможна ‒ изключенията винаги са повече от очакванията. Макар тоталната свобода на интернет вече да се възприема като мит, свободната воля като водещ фактор в киберпространството е реалност и контролът, базиран на специализирани или общи закони, както и цензурата като средства за налагане на определена (властова) гледна точка не могат да имат същото влияние, както при традиционните медии“. [14] Киберпространството предизвика и друг феномен, който създава напрежение в лингвистиката, политологията и особено във философията. В имената на класическите философските учения и направления вече се слага едно „кибер“. Консервативната част на съвременната руска философска школа разпознава две идеологически направления – киберлиберализъм и киберреализъм, и интерпретира интернет не само като средство за комуникация, но и като мощно политическо оръжие, което може да бъде използвано както за общото благо, така и за да причини много вреди. Примерът е с Леонид Савин, анализатор от консервативния център „Котехон“, който твърди, че Web 2.0 е интернет дипломация. [15]
Бил Гейтс отбеляза, че политически мотивирани заглавия и социалните медии са изиграли роля в „нарастващото разделение“ и че се налага правителствата да регулират онлайн платформите, за да разсеят ефективно дезинформацията. Той се обяви за публичен дебат и за нови правила, които да защитават от вредите, причинени от социалните медии. „Дигиталната комуникация има дълбоки ползи по отношение на това да помага на хората да си сътрудничат, да поддържат връзка и да споделят неща помежду си. Но социалните медии изиграха огромна роля в разпространението на дезинформация, която кара хората да са подозрителни към техните правителства. Емисиите в социалните медии станаха толкова персонализирани, че фактическа информация не се вижда, ако не е в съответствие с вашия профил. Вярвам, че правителствата трябва да регулират за какво може и за какво не може да се използват социалните медии“. [16] Междувременно Великобритания създаде специален отдел към Управлението по конкуренция и пазари (СМА) – Digital Markets Unit, което има правото да спира, блокира и отменя решения на технологичните гиганти, да ги задължава да предприемат определени действия в съответствие с кодекса за поведение и да налага финансови санкции при неспазване на правилата.
„Журналистиката, която е оторизирана от обществото да изпълнява контролни и регулативни функции спрямо трите основни власти, сама се явява власт, пише Мануела Манлихерова. Тази власт не е санкционираща и задължаваща, а убеждаваща. Основната задача на медиите е да кажат или премълчат определени проблеми, да определят параметрите на познаваемост на индивида. Затова медийният елит е търсен съюзник в реализирането или поне споделянето на общата власт в обществото. Това са хората, които създават медиите или са собственици на медии“. [17] Социалните мрежи също изпълняват контролни и регулативни функции, но не само спрямо трите основни власти, но и спрямо т.нар. четвърта власт, т.е. тези, които създават медии или са собственици на медии. Това е нов момент, който заслужава да бъде изследван задълбочено и който е в основата на съвременния сблъсък между издатели на традиционни медии и социални мрежи за повече територия от информационното и медийното пространство. Подобни примери са конфликтът през 2021 г. за цената на медийното съдържание между Фейсбук и Туитър, от една страна, и традиционните австралийски медии с подкрепата на правителството или войната между Гугъл и Испания от 2014 г. Фейсбук в продължение на много време се опита да спечели журналистиката и положи огромни усилия да насърчи класическите медии да публикуват статии директно на уебсайта на платформата. „Дигиталната искра, която запали огъня на сложните отношения между традиционни медии и платформи, има своята медийна, информационна и политическа логика. Издателите твърдят, че мрежите показват медийното съдържание и по този начин офертите им към потребителите стават по-привлекателни, а това си има цена. Гугъл държи първенството и държи 52 процента от дигиталната реклама в света, за което компанията майка Alphabet има проблеми с три антитръстови разследвания срещу технологичния гигант. Платформите отговарят, че издателите печелят пари, защото мрежите разширяват обхвата на медийното съдържание и с това издателите имат много по-големи възможности да привличат повече клиенти. В тази логика има и много политика. Точно тя не може да се примири с факта, че Фейсбук и Гугъл знаят и могат повече отколкото правителствата и политическата власт“. [18] Увеличаване на продажбите на реклама е основната причина социалните мрежи да събират огромно количество данни, които техните потребители предоставят. След това данните се оценяват така, че мрежите да персонализират рекламите и да задържат потребителите възможно най-дълго време. В това отношение голяма роля играят функциите, с които мрежите предоставят създаденото съдържание на по-широка маса и в рамките на собствената си платформа, и за други платформи по модела Trackback/ Ping функциите на блоговете. Системата на препоръката функционира във Фейсбук чрез бутона Like, а Туитър има бутон Retweet. Бутонът „харесвам“ или „не харесвам“ е специфичен вид обратна връзка. С него големите платформи могат да канализират публичната комуникация и да формират мнение. В края на 2021 г. YouTube премахна функцията „не харесвам“. Изненадващи са резултатите от проучването на социологическия институт YouGov Direct, което установява, че около една трета от анкетираните потребители на YouTube не са забелязали, че тази функция не е видима. [19] Подобен експеримент правят и във Фейсбук със скриване на харесванията в Инстаграм. Изводът от анализа е, че няма положителен ефект върху тийнейджърите, но се изтъкват други ползи, например положителното впечатление на родителите и медиите. [20]
Власт, медии, свобода на словото, регулации
През 2021 г. започна промяна в отношенията на технологичните компании и традиционни медии. Две изследователки от Австралийския институт за политика и наука и Reset Australia, организацията за противодействие на цифровите заплахи за демокрацията, написаха в статия, в която обясниха защо трябва да се сложи край на ерата на саморегулацията на технологичните гиганти. „Австралия трябва да се ориентира към по-силен подход към регулирането на големите технологични компании. Отрасълът, представляващ висок риск, е от изключителен обществен интерес и показва системни проблеми със спазването на законодателството. Това само по себе си би трябвало да е показателно за необходимостта от по-строга позиция по отношение на регулациите. Големите технологични компании не са си поставили за цел да навредят на общественото здраве или да отслабят демокрацията. Но когато разбраха, че продуктите им правят тези неща, те не спряха. Всяка друга голяма и сложна индустрия с голямо въздействие върху общественото благосъстояние в Австралия ‒ фармацевтичната, автомобилната, банковата ‒ е обект на сериозни изисквания за прозрачност и правила за защита на потребителите и безопасност. Големите технологични компании не трябва да бъдат изключени. Те не трябва да се възползват от „по-лек“ регулаторен режим, предназначен за по-малко сложни проблеми в отрасли с добри резултати в областта на добросъвестността. Австралия няма да е сама при вземането на по-строга позиция. Много други страни приемат първично и вторично законодателство, за да ограничат вредите“. [21] Бизнес моделът на технологичните гиганти те описват като монополи, които се възползват от Big data чрез алгоритмично събиране, свързване и анализ на данните от милиарди потребители. По този начин те не само могат да прогнозират поведение и мислене на потребителите, но активно да го формират. Всъщност това е източникът на тяхната икономическа и политическа власт. Според Дейвид Матю, председател на секцията за изследване на аудиторията на ECREA „подобряването на потребителското изживяване“ ще продължи да бъде оправданието, което се поднася на потребителите за това, което медийните компании правят с техните данни. „Изглежда, че бизнес моделът, върху който са изградени медийните компании, ще остане непроменен за известно време; същият бизнес модел, който продължава да отказва на потребителите да поемат контрола върху своите данни. Колелото продължава да се върти, но това, което наистина ме притеснява, е двойният дискурс, върху който се развиват големите данни. Данните се превръщат в източник на безпокойство със същата скорост, с която се разпространяват във всички сфери на обществения и личния живот. Този двоен дискурс със сигурност ще доведе до още по-голямо неравенство и разделение в нашите общества. Изследванията ‒ и не на последно място проучванията на аудиторията ‒ трябва да играят проактивна роля в информирането за тези развития“. [22]
Свободните и независими медии, с тяхната информационна и контролна функция са в основата на една жизнена демокрация. Те са подложени на огромен натиск в процеса на дигитална трансформация. Голямата опасност е да изгубят ролята си на пазач в конкуренцията за аудитория и реклама с технологичните гиганти като Фейсбук и Гугъл. „Платформизацията“ на традиционните медии несъмнено променя тяхната роля в публичната сфера. Техният бизнес модел е пред най-голямото си предизвикателство и отминава в миналото с аналоговото време. Дуалната система ‒ продажба на рекламно пространство и рекламно време, която бе основен източник на финансиране, попадна в спиралата на рекламно разпространение в интернет, постави традиционните медии в постоянен „бета процес“ и предизвика т.нар. „умора от абонамента“. Институтът за изследване на журналистиката „Ройтерс“ към университета в Оксфорд констатира през 2019 г., че новинарските организации са изправени пред три предизвикателства ‒ технологичните гиганти, липса на доверие, и отказ на повечето хора да плащат за онлайн новини. „Бързо ускоряващият се мобилен интернет и смартфоните предизвикаха истинска революция в поднасянето на новините и разрушиха бизнес моделите на много новинарски организации през последните 20 години, което доведе до спад в приходите, до съкращения и до поемане на контрола от една компания върху друга. Масовата миграция на рекламите към американските технологични гиганти, като Фейсбук, Гугъл и Амазон, засегнаха постъпленията, докато повече от половината от населението на света сега има достъп до новини чрез интернет връзка“. [23] Рекламната спирала на социалните мрежи доведе до появата на евтини и безплатни новинарски портали и изобщо в потреблението на новини. Социалните мрежи и алгоритмите се настаниха трайно в журналистическото и медийното поле, и правят непредсказуеми процесите в медийната екосистема, особено в развитието на бизнес моделите. Алгоритмите вършат журналистическата работа по-евтино и по-бързо, и застрашават сериозно основния източник на финансиране на традиционните медии. Това подлага на все по-голямо съмнение тезата, че последиците за средствата за масова информация и журналистиката не произтичат само от технически иновации като интернет, а по-скоро от културните и социалните промени.
Общественият натиск, подкрепата от правителствата и най-вече новите закони в Австралия и Франция започнаха да принуждават постепенно социалните мрежи да намерят общ език с издателите на новини. Съгласно новия френски закон за авторското право Гугъл и агенция „Франс прес“ (АФП) сключиха сделка, според която интернет гигантът ще плаща на френската информационна агенция за онлайн съдържание. Главният изпълнителен директор на АФП Фабрис Фрайс заяви, че сделката е „признание за стойността на информацията“. [24] Подобно е и положението и в Германия заради направените през 2021 г. изменения в закона за авторското право. Този закон бе променен заради факта, че интернет става все по-важен за съдържанието, защитено с авторско право. Целта на закона е да гарантира, че авторите и медийните къщи са финансово обезпечени, когато външни интернет платформи включват тяхното съдържание. Гугъл сключи първите си договори със списание „Шпигел“ и седмичника „Ди Цайт“, след това последваха и други. Те включват т.нар. „разширени визуализации на новини“. По този начин Гугъл и издателите заобиколиха споровете за допълнителното авторско право върху много кратки откъси от съдържанието на издателя, които не попадат в обхвата на новото допълнително авторско право. Още през май 2018 г. тогавашният канцлер на Германия Ангела Меркел даде ясен знак в рамките на Инициативата за глобални решения на Г-7/Г20. „В момента виждам огромно предизвикателство пред глобализацията: фактът, че суровината на 21-ви век са данните, а не въглищата и стоманата. (…) По принцип всички ние сме доставчици на данни и в замяна на това, че постоянно предоставяме тези данни, засега не получаваме нищо, а други печелят много от това.(…) Сега искаме да обложим с данък и Фейсбук, Ейпъл, Гугъл, Амазон. (…) Според мен определянето на цените на данните, особено от страна на потребителите, е основният проблем на правосъдието в бъдеще ‒ в противен случай ще преживеем един много несправедлив свят“. [25] Три години след това лидерите на Г-20 одобриха на срещата на върха в Рим през октомври 2021 г. налагането на минимална данъчна ставка върху корпорациите ‒ минимален корпоративен данък в размер на 15 процента. Решението на практика е преоформяне на световната икономика и засяга най-вече технологични гиганти като Гугъл, Амазон, Фейсбук и Епъл. Те няма да плащат символични данъци спрямо техните печалби, нараснали силно в условията на пандемията от Covid-19. Тъй като интернет става все по-достъпен, броят на изпратените и получени имейли в световен мащаб нараства всяка година. През 2020 г. приблизително 306,4 милиарда имейли са били изпращани и получавани всеки ден и за пет години се очаква те да достигнат 376,4 милиарда. До 2025 г. прогнозата е броят на потребителите на електронна поща в световен мащаб да достигне общо 4,6 милиарда. [26]
Примерът е с бившия президент на САЩ Доналд Тръмп. Той е най-силният пример за правене на политика през социална мрежа. По този повод Томас Фридман призова за ретуитване на Тръмп и написа в „Ню Йорк Таймс“, че доктрината на Тръмп е много проста и може да се побере в един туит. [27] Всъщност много преди да започне президентското си приключение, Тръмп определяше медиите като илюзорния свят на мечтите. Доналд Тръмп сам призна, че благодарение на Туитър възгледите му са достигнали свободно до цялата общественост и, че без помощта на социалните мрежи едва ли щеше да спечели изборите. „Съмнявам се, че бих бил там, където съм сега, ако ги нямаше социалните мрежи… Тези, които не искат (да използвам Туитър) – са врагове, хора, на които не им харесва какво се случва с мен, че съм спечелил изборите и т.н.”. [28] Вестник „Ню Йорк Пост“ му отвърна като публикува редакционна статия от три изречения в неговия туитър стил. Текстът на материала гласи: Спрете. Просто спрете. [29] Тръмп беше избран от 74 милиона американци, но отношенията му със социалните мрежи приключиха безславно с т.нар. деплатформинг, който включва и блокирането на алтернативни платформи като BitChute във всички услуги на Гугъл. Доналд Тръмп бе цензуриран заради обвиненията, че чрез мрежите е подстрекавал нападението над Капитолия на 6 януари 2021 г. Междувременно Гугъл и Ейпъл изхвърлиха дясната мрежа Parler от магазините си за приложения, а Амазон прекрати хостинга. Като реакция Доналд Тръмп създаде собствена социална мрежа Truth Social. Само с блокирането в Туитър бившият президент на САЩ се лиши от контакта си с 89 милиона души и спиралата на споделянето. С мотива, че иска да се противопостави на „тиранията на технологичните гиганти“ Тръмп създаде Trump Media & Technology (TMTG) под мотото „Свобода на изразяване“. Технологичните гиганти те контролират, е написано в представянето на структурата, която ще управлява мрежата. „Мисията на Trump Media & Technology Group е да създаде съперник на либералния медиен консорциум и да се бори срещу „големите технологични“ компании от Силициевата долина, които използват силата си, за да заглушат опозиционните гласове в Америка“. [31] В изследванията за социалните мрежи терминът „деплатформинг“, с който се обозначава стратегията за изключване на отделни личности, групи от потребители или цели платформи като социални мрежи, онлайн услуги или провайдери. Деплатформингът означава изтриване или блокиране на всички канали на засегнатите отделни лица или групи. Направените проучвания стигат до следните два основни извода ‒ мрежите губят потребители поради блокирането им, но често тази стратегия води до спад на фалшивите новини. Опасността в използването на този метод се състои в това, може да радикализира други платформи. Предизвикателствата, които произтичат от неконтролируемостта на платформите, очевидно изискват глобален отговор, за който настоява Генералният секретар на ООН Антонио Гутериш. За него не би трябвало да има компания, която да има властта да реши дали например профилът на тогавашния президент на САЩ Доналд Тръмп трябва да бъде закрит. Според Гутериш „не можем да живеем в свят, в който твърде много власт е дадена на ограничен брой компании“. [32]
Вместо заключение
Социалните мрежи се превърнаха в новия влиятелен посредник в обществото. Без тях не са възможни нито кризите, нито е възможно тяхното преодоляване, нито създаването на митове, нито тяхното развенчаване. Сега, от измеренията на 21. век може да се твърди, че социалните мрежи носят огромна отговорност за „политическата болест на езика“. Заедно с традиционните медии те са трансмисията, приносителят, моделът за подражание. Те легитимират и интегрират. Възвеличавани от новото „медийно религиознание“ и приземявани от сравнителното медиазнание, социалните мрежи са новото пространството за ежедневната история, писана от масмедиите и заедно с тях ‒ оправдание и присъда, причина и следствие. И темата за мрежовата четвърта власт продължава да е актуална и значима, тя предполага задълбочени изследвания от гледна точка на няколко науки, интердисциплинарен подход. Също така се отчитат динамичните и многопластови процеси в проявленията на мрежовата четвърта власт, което също изисква проучвания и установяване на явления и прогнозиране евентуално на тенденции.
Цитати и бележки
[1] Zola, E. (13.01.1898). J’accuse! l‘Aurore. Извлечено от https://www.edition-originale.com/en/literature/first-and-precious-books/zola-jaccuse-in-laurore-1898-44893.
[2] Marcic, R. (1955). Skizze einer Magna Charta der Presse. Einige Grundgedanken zum Entwurf eines neuen Pressegesetzes. Juristische Blätter, 77(8): 192–196.
[3] Carlyle, T. (26.07.2008). Heroes and Hero Worship, and The Heroic in History. gutenberg.org: https://www.gutenberg.org/files/1091/1091-h/1091-h.htm. Retrieved on 02.03.2022.
[4] В. “Искрица”, Значението на пресата. Септемврий 1911, Брой 1. [V. “Iskritsa”, Znachenieto na presata. Septemvriy 1911, Broy 1.]
[5] Знеполски, И. (1997). Новата преса и преходът. Трудното конструиране на „четвъртата власт“. София: Дружество Гражданин, 176. [Znepolski, I. (1997). Novata presa i prehodat. Trudnoto konstruirane na „chetvartata vlast“. Sofia: Druzhestvo Grazhdanin, 176.]
[6] Думата нетокрация е съставена от две думи ‒ интернет и аристокрация. Тя също се използва като съставена от интернет и демокрация.
[7] Bard, A. & and Soderqvist, J. (2002). Netocracy: The New Power Elite and Life After Capitalism. London: Pearson Education.
[8] Динков, Д. (2011). Неоидентичности в постмодерния свят (отвъд парадигмите на конвенционалното разбиране за международните отношения). София: Авангард Прима, 116‒117. [Dinkov, D. (2011). Neoidentichnosti v postmodernia svyat (otvad paradigmite na konventsionalnoto razbirane za mezhdunarodnite otnoshenia). Sofia: Avangard Prima, 116-117.]
[9] Павлова, И. (2012). Да споделяш в облаците. Новите медии и журналистиката. Велико Търново: Фабер, 153. [Pavlova, I. (2012). Da spodelyash v oblatsite. Novite medii i zhurnalistikata. Veliko Tarnovo: Faber, 153.]
[10] Benkler, Y. (2011). A Free Irresponsible Press: Wikileaks and the Battle Over the Soul of the Networked Fourth Estate. Harv. C.R.-C.L. L. Rev, 46, 311.
[11] Brevini, B., Hintz, A. & Mccurdy, P. (2013). Beyond WikiLeaks. Implications for the Future of Communications, Journalism and Society. London : Palgrave Macmillan UK.
[12] Аристотел. (1995). Политика. (прев. Анастас Герджиков). София: Отворено общество, 6. [Aristotel. (1995). Politika. (prev. Anastas Gerdzhikov). Sofia: Otvoreno obshtestvo, 6.]
[13] Blumencron, M. (2011). Abschalten oder regulieren? – Thesen zur Verantwortung sozialer Netzwerke. Tagesspiegel [online]. Berlin, 11 January 2021. https:// www.tagesspiegel.de/politik/luegen-und-fake-news-auf-twitter-facebook-und-co-abschalten-oder-regulieren-thesen-zur-verantwortung-sozialer-netzwerke/ 26784986.html. Retrieved on 02.03.2022.
[14] Попова, М. (2015). Виртуалният човек. София : Изток-Запад, 186. [Popova, M. (2015). Virtualniyat chovek. Sofia: Iztok-Zapad, 186.]
[15] Савин, Л. (2017). Кибергеополитика: вопросы идеологии. 16 January 2017. http://katehon.com/ru/article/kibergeopolitika-voprosy-ideologii. Retrieved on 02.03.2022. [Savin, L. (2017). Kibergeopolitika: voprosы ideologii. 16 January 2017. http://katehon.com/ru/article/kibergeopolitika-voprosy-ideologii. Retrieved on 02.03.2022.]
[16] Gates, B. (2021). Reasons for optimism after a difficult year. Gates Notes [online]. 27 December 2021. https://www.gatesnotes.com/About-Bill-Gates/Year-in-Review-2021. Retrieved on 02.03.2022.
[17] Манлихерова, М. (2007). Медии и елит. Взаимни влияния в периода 1995‒2000. София: Авангард Прима, 2007. http://mediaelite.org/%d0%bc%d0%b5%d0% b4%d0%b8%d0%b8-%d0%b8-%d0%b5%d0%bb%d0%b8%d1%82/. Retrieved on 02.03.2022. [Manliherova, M. (2007). Medii i elit. Vzaimni vliyania v perioda 1995-2000. Sofia: Avangard Prima, 2007. http://mediaelite.org/%d0%bc%d0%b5%d0% b4%d0%b8%d0%b8-%d0%b8-%d0%b5%d0%bb%d0%b8%d1%82/. Retrieved on 02.03.2022.]
[18] Василев, С. (2021). Цената на медийното съдържание. Newmedia21.eu. Медиите на 21. век: Онлайн издание за изследвания, анализи, критика. 7 April 2021. https://www.newmedia21.eu/analizi/tsenata-na-medijnoto-sadarzhanie/. Retrieved on 02.03.2022. [Vasilev, S. (2021). Tsenata na mediynoto sadarzhanie. Newmedia21.eu. Mediite na 21 vek: Onlayn izdanie za izsledvania, analizi, kritika. 7 April 2021. https://www.newmedia21.eu/analizi/tsenata-na-medijnoto-sadarzhanie/. Retrieved on 02.03.2022.]
[19] Tran, K. (2022). Data: How YOouTube’s disclike count removal could ding video engagment. Variety, 22.01.2022. https://variety.com/vip/data-how-youtubes-dislike-count-removal-could-ding-video-engagement-1235153909/. Retrieved on 02.03.2022.
[20] Wells, G., Horwitz, J. & Seetharaman, D. (2021). Facebook Knows Instagram Is Toxic for Teen Girls, Company Documents Show.
Its own in-depth research shows a significant teen mental-health issue that Facebook plays down in public, 04.07.2021, The Wall Street Journal. Retrieved on 02.03.2022.
[21] Farthing, R. & Sooriyakumaran, D. (2021). Why the Era of Big Tech Self-Regulation Must End. AQ: Australian Quarterly [online]. 2021. Vol. 92, no. 4, p. 10. https://www.jstor.org/stable/27060078. Retrieved on 02.03.2022.
[22] Mathieu, D. (2018). The Cambridge Analytica-Facebook Revelatoion: Why we should not be surprised, but worreried.ECREA. 2018. https://ecrea.eu/ Newsletter/6322091. Retrieved on 02.03.2022.
[23] Ройтерс. (2019). Медиите имат голям проблем ‒ кой ще плаща за новините?, БТА. 12.06.2019. http://www.bta.bg/bg/c/AF/id/2027597. Retrieved on 02.03.2022. [Royters. (2019). Mediite imat golyam problem – koy shte plashta za novinite?, BTA. 12.06.2019. http://www.bta.bg/bg/c/AF/id/2027597. Retrieved on 02.03.2022.]
[24] AFP (2021). AFP and Google sign an agreement on neighbouring rights.17.11.2021. https://www.afp.com/en/agency/press-releases-newsletter/afp-and-google-sign-agreement-neighbouring-rights. Retrieved on 02.03.2022.
[25] Hagen, W. (2018). Facebook & Google entflechten? Warum digitale Medien- Monopole eineGefahr für Demokratien sind? bpb.de. 28 September 2018. https://www.bpb.de/apuz/276559/facebook-google-entflechten-warum-digitale- medien-monopole-eine-gefahr-fuer-demokratien-sind?p=all. Retrieved on 02.03.2022.
[26] Statista (2025). Number of sent and received e-mails per day worldwide from 2017 to 2025. https://www.statista.com/statistics/456500/daily-number-of-e-mails-worldwide/. Retrieved on 02.03.2022.
[27] Friedman, T. L. (2017). The Trump Doctrine. New York Times, 10 17, 2017. https://www.nytimes.com/2017/10/17/opinion/the-trump-doctrine.html. Retrieved on 02.03.2022.
[28] Trump, D. (2017). Full Transcript Of Donald Trump Interview With Maria Bartiromo. [interv.] Maria Bartiromo. Mornings with Maria. 10 20, 2017.
[29] Post Editorial Board. (2017). The Post’s take on Trump’s tweet. New York Post [online]. New York, 29 June 2017. Available from: http://nypost.com/2017/ 06/29/the-posts-take-on-trumps-tweet/. Retrieved on 02.03.2022.
[30] От англ.: Deplatforming, също no-platforming.
[31] Trump Media & Technology Group. Press Release. (2021). https://www.tmtgcorp.com [online]. 20 October 2021. Available from: https://www.tmtgcorp.com/press-releases/announcement-10-20-2021. Retrieved on 02.03.2022.
[32] UN chief calls for regulating social media companies. (01 2021). https:// apnews.com/article/donald-trump-media-social-media-antonio-guterres-united-nations-b6ed291f3008f935eeda5c1ae4b16d78. Retrieved on 02.03.2022.
Библиография
Аристотел. (1995). Политика. (прев. Анастас Герджиков). София: Отворено общество. [Aristotel. (1995). Politika. (prev. Anastas Gerdzhikov). Sofia: Otvoreno obshtestvo.]
Василев, С. (2021). Цената на медийното съдържание. Newmedia21.eu. Медиите на 21. век: Онлайн издание за изследвания, анализи, критика. 7 April 2021. https://www.newmedia21.eu/analizi/tsenata-na-medijnoto-sadarzhanie/. Retrieved on 02.03.2022. [Vasilev, S. (2021). Tsenata na mediynoto sadarzhanie. Newmedia21.eu. Mediite na 21 vek: Onlayn izdanie za izsledvania, analizi, kritika. 7 April 2021. https://www.newmedia21.eu/analizi/tsenata-na-medijnoto-sadarzhanie/. Retrieved on 02.03.2022.]
Динков, Д. (2011). Неоидентичности в постмодерния свят (отвъд парадигмите на конвенционалното разбиране за международните отношения). София: Авангард Прима. [Dinkov, D. (2011). Neoidentichnosti v postmodernia svyat (otvad paradigmite na konventsionalnoto razbirane za mezhdunarodnite otnoshenia). Sofia: Avangard Prima.]
Знеполски, И. (1997). Новата преса и преходът. Трудното конструиране на „четвъртата власт“. София: Дружество Гражданин. [Znepolski, I. (1997). Novata presa i prehodat. Trudnoto konstruirane na „chetvartata vlast“. Sofia: Druzhestvo Grazhdanin.]
Манлихерова, М. (2007). Медии и елит. Взаимни влияния в периода 1995‒2000. София: Авангард Прима, 2007. http://mediaelite.org/%d0%bc%d0%b5%d0% b4%d0%b8%d0%b8-%d0%b8-%d0%b5%d0%bb%d0%b8%d1%82/. Retrieved on 02.03.2022. [Manliherova, M. (2007). Medii i elit. Vzaimni vliyania v perioda 1995-2000. Sofia: Avangard Prima, 2007. http://mediaelite.org/%d0%bc%d0% b5%d0%b4%d0%b8%d0%b8-%d0%b8-%d0%b5%d0%bb%d0%b8%d1%82/. Retrieved on 02.03.2022.]
Павлова, И. (2012). Да споделяш в облаците. Новите медии и журналистиката. Велико Търново: Фабер. [Pavlova, I. (2012). Da spodelyash v oblatsite. Novite medii i zhurnalistikata. Veliko Tarnovo: Faber.]
Попова, М. (2015). Виртуалният човек. София: Изток-Запад. [Popova, M. (2015). Virtualniyat chovek. Sofia: Iztok-Zapad.]
Савин, Л. (2017). Кибергеополитика: вопросы идеологии. 16 January 2017. http://katehon.com/ru/article/kibergeopolitika-voprosy-ideologii. Retrieved on 02.03.2022. [Savin, L. (2017). Kibergeopolitika: voprosы ideologii. 16 January 2017. http://katehon.com/ru/article/kibergeopolitika-voprosy-ideologii. Retrieved on 02.03.2022.]
Bard, A. & Soderqvist, J. (2002). Netocracy: The New Power Elite and Life After Capitalism. London: Pearson Education.
Benkler, Y. (2011). A Free Irresponsible Press: Wikileaks and the Battle Over the Soul of the Networked Fourth Estate. Harv. C.R.-C.L. L. Rev, 46.
Brevini, B., Hintz, A. & Mccurdy, P. (2013). Beyond WikiLeaks. Implications for the Future of Communications, Journalism and Society. London : Palgrave Macmillan UK.
Carlyle, T. (26.07.2008). Heroes and Hero Worship, and The Heroic in History. gutenberg.org: https://www.gutenberg.org/files/1091/1091-h/1091-h.htm. Retrieved on 02.03.2022.
Farthing, R. & Sooriyakumaran, D. (2021). Why the Era of Big Tech Self-Regulation Must End. AQ: Australian Quarterly. 2021. Vol. 92, no. 4, p. 10. https:// www.jstor.org/stable/27060078. Retrieved on 02.03.2022.
Marcic, R. (1955). Skizze einer Magna Charta der Presse. Einige Grundgedanken zum Entwurf eines neuen Pressegesetzes. Juristische Blätter, 77(8): 192–196.
Mathieu, D. (2018). The Cambridge Analytica-Facebook Revelatoion: Why we should not be surprised, but worreried. ECREA. 2018. https://ecrea.eu/Newsletter/ 6322091. Retrieved on 02.03.2022.
Tran, K. (2022). Data: How YOouTube’s disclike count removal could ding video engagment. Variety, 22.01.2022. https://variety.com/vip/data-how-youtubes-dislike-count-removal-could-ding-video-engagement-1235153909/. Retrieved on 02.03.2022.
Zola, E. (13.01.1898). J’accuse! l’Aurore. Извлечено от https://www.edition-originale.com/en/literature/first-and-precious-books/zola-jaccuse-in-laurore-1898-44893. Retrieved on 02.03.2022.
Wells, G., Horwitz, J. & Seetharaman, D. (2021). Facebook Knows Instagram Is Toxic for Teen Girls, Company Documents Show.
Its own in-depth research shows a significant teen mental-health issue that Facebook plays down in public, 04.07.2021, The Wall Street Journal, Retrieved on 02.03.2022.
Четвъртата (мрежова) власт: проявления, явления и тенденции – Симеон Василев
Ръкописът е изпратен на 12.01.2022 г.
Рецензиране от двама независими рецензенти: от 14.01.2022 до 23.02.2022 г.
Приемане за публикуване: 24.02.2022 г.
Manuscript was submitted: 12.01.2022.
Double Blind Peer Reviews: from 14.01.2022 till 23.02.2022.
Accepted: 24.02.2022.
Брой 51 на сп. „Реторика и комуникации“, април 2022 г. се издава с финансовата помощ на Фонд научни изследвания, договор № КП-06-НП3/75 от 18 декември 2021 г.
Issue 51 of the Rhetoric and Communications Journal (April 2022) is published with the financial support of the Scientific Research Fund, Contract No. KP-06-NP3/75 of December 18, 2021.